Miklós
-7 °C
4 °C

Nem jár kártérítés a hibás bankjegykiadó automata miatt

2005.05.10. 08:27
Kapcsolódó cikkek (1)
Az elmúlt hetekben a legnagyobb kereskedelmi bank bankkártya-elfogadó rendszerének átmeneti, részleges hibája ismét napvilágra hozta annak a kérdését: joga, lehetősége van-e az ügyfélnek bármiféle kártérítést kérnie a hibás POS (bankjegykiadó automata) miatt elmaradt tranzakciók után.

A bankkártyás fizetés alternatív lehetőség az áruk értékének kiegyenlítésére, egy kényelmi szolgáltatás a kereskedő és vásárló kapcsolatában - válaszolta megkeresésünkre az OTP Bank illetékese. A hazai és nemzetközi joggyakorlat szerint amíg vannak más, a kereskedő által elfogadott és elérhető módszerek a fizetésre, addig nincs ok kártérítésre - szólt a válasz.

Ez lényegében azt jelenti, hogy amíg a készpénz közforgalomban van - és biztos, hogy még évtizedekig forgalomban lesz -, addig bizony nincs lehetőségünk kártérítést követelni a kártyaelfogadó terminált üzemeltető banktól. Az OTP szerint az ilyen kellemetlenségek esetén áthidaló megoldást jelenthet a kézi bankkártyalehúzó (inprinter) használata, ám azt nem árt tudni, hogy a köznyelvben "vasalónak" becézett eszköz csak a dombornyomott kártyák elfogadására képes, márpedig hazánkban (és a világon) ezeknél messze elterjedtebbek a csupán elektronikus környezetben használható, síkfeliratú plasztikok.

Telefonon is kérhet engedélyt

A másik ok, amiért szkeptikusak lehetünk az inprinteres vészmegoldással kapcsolatban, az az, hogy miközben a kereskedelmi egységekben elhelyezett POS-berendezések száma a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint tavaly 16,8 százalékkal, 24 395-ről 28 501-re nőtt, addig a vészhelyzetekben (úgynevezett back-up megoldásként) alkalmazott kézi lehúzók száma 4889-ről 4147-re csökkent. Az OTP szerint ugyanakkor végső esetben még van lehetőség arra, hogy a kereskedő a POS-terminál használhatatlansága esetén is meg tudja oldani a kártyaelfogadást.

A kereskedőnek ugyanis lehetősége van arra, hogy telefonos felhatalmazással kérjen engedélyt a tranzakcióra. Ilyenkor a kereskedő a vevő jelenlétében felhívja a HelpDesket, és a kártyaszám alapján azonosítják az ügyfelet, majd egy bizonylat kiállításával igazolják a tranzakciót. A megoldás hátránya, hogy aligha alkalmazható egy zsúfolt kereskedésben, ráadásul - tapasztalatok mutatják -, erre a megoldásra nincsenek felkészítve a pénztárosok - az ügyfelek pedig egyáltalán nem tudnak róla.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Év végi utazás

Ajándékozzon utazást, töltse a karácsonyt és a szilvesztert külföldön!