A Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (Kisosz) szerint az idegenforgalmi szezonban a vendéglátósok ellenőrzése során aránytalanul megnőtt bírságok arra utalnak, hogy a hatóságoknak pénzbehajtó feladatokat kellett végrehajtaniuk. A Kisosz szerdai közleménye szerint nem a hazai vendéglátás színvonala romlott az utóbbi hetekben drasztikusan, hanem az ellenőrökkel szembeni elvárások növekedtek meg hatósági oldalon.
Az érdekképviselet közleményében úgy fogalmaz, hogy a napokban elfogadott megszorító intézkedések, valamint a július 1-jétől a szakképzett alkalmazottakra életbelépő garantált bérminimum mellett ez a tömeges, az uniós vendéglátásában "soha nem tapasztalt ellenőrzési hullám, az apróságok miatti aránytalan szankciók" felháborodást és elkeseredést váltottak ki a vállalkozásokban.
50 ezer forint sok pénz
A Kisosz egyeztetéseket kezdeményezett az ellenőrző hatóságokkal, első ízben az ÁNTSZ országos és regionális vezetésével, hogy a vállalkozásokat érintő méltánytalan helyzetet rendezze.
A minőségvédelmi bírságok során az alkalmazható legkisebb mérték az élelmiszertörvény szerint 50 000 forint tételenként. Az érdekképviselet ezt aránytalanul magasnak tartja, mert így egy közepes méretű vendéglátó-ipari egységben néhány címkézés hiánya milliós nagyságrendű bírságot jelenthet. A közlemény szerint ezzel az egyeztetés során az ÁNTSZ is egyetértett, így szakmailag támogatja a Kisosz kezdeményezését, hogy a jelentéktelen adminisztrációs hibáért megállapítható tételenként 50 000 forint összegű legkisebb mértékű bírságra vonatkozó törvényi előírást szüntessék meg.
Ó, a Balaton
A Kisosz kezdeményezte az Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumnál (FVM) az élelmiszertörvény módosítását, és ehhez kérte az érintett területről megválasztott több országgyűlési képviselő támogatását.
A Kisosz tagságát alkotó, elsősorban vendéglátó-ipari vállalkozásoknál az elmúlt hetekben az idegenforgalmi szempontból frekventált helyeken, különösen a Balaton környékén tartottak fokozott ellenőrzést a hatóságok.
A Kisosz szerint az átfogó csoportos ellenőrzésekre akkor került sor, amikor a vállalkozásoknak a vendégek kiszolgálásával kellett foglalkozniuk. Az ellenőrzések során a szankciókat nem durva jogszabálysértésért, a fogyasztók kiszolgálásával kapcsolatos problémákért szabták ki a hatóságok, hanem jellemzően adminisztrációs pontatlanságok miatt.