Szerdától öt, péntektől pedig további négy forinttal olcsóbban lehet a különböző fajtájú motorbenzinekből tankolni Magyarországon. A benzin nagykereskedésben monopolhelyzetben lévő és a közvetlen értékesítésben is piacvezető Mol indoklása szerint a piaci folyamatokat követték. A kielégítő mértékűnek ítélt benzinkészletek miatt ugyanis a nemzetközi jegyzésárak tovább csökkentek. A kőolaj ára ugyanakkor továbbra is igen magas, a gázolajtartalékok pedig a várakozásokhoz képest kedvezőtlenebbül alakultak. Utóbbiak vezettek ahhoz, hogy a gázolaj ára ezen a héten 2 forinttal emelkedett Magyarországon.
Nem csak a monopóliumon múlik
A Mol két hónappal ezelőtt közzétett egy elemzést a hazai benzinárak várható alakulásáról, amelyben az év végéig az árak lassú csökkenését valószínűsítették. Ennél Török Bálint, a Buda-Cash Brókerház Rt. elemzője szerint már kedvezőbben alakulnak a hazai árak, ám korántsem biztos, hogy a csökkenő tendencia folytatódik. A MOL ugyanis nagymértékben
érvényesíti a mediterrán tőzsdei jegyzésárakat a hazai benzinárak
kialakításakor.
Ha gyengül a forint, drágul a benzin
Az árfolyamsáv-szélesítés óta a forint 10 százalékot drágult az euróhoz képest, de a dollárhoz viszonyítva ennél szerényebben. Pénzpiaci szakértők szerint viszont hamarosan némi korrekció, így a forint átmeneti gyengülése várható, ami ismét áremelésre kényszeríthetné az olajtársaságot - bizonyította újabb példával Török Bálint, hogy az árakat a Mol-tól független tényezők is befolyásolják.
A Mol kénytelen alkalmazkodni a fogyasztókhoz
Mint azt az eheti kétszeres árcsökkentés is bizonyítja, a Mol ha teheti, azonnal érvényesíti a piaci fejleményeket a benzinárakban. Az elemző szerint erre az a magyarázat, hogy a GDP, a kiskereskedelmi forgalom évek óta tartó növekedésével ellentétben a benzinárfogyasztás évi 1-2 százalékkal esik vissza Magyarországon. A korábban kevésbé árérzékenynek hitt termék olyan mértékben drágult, hogy az már a fogyasztáson is meglátszik, így a Mol egyszerűen nem teheti meg, hogy kivárjon az árcsökkentéssel, amikor arra lehetősége van - mondta Török Bálint.
A fuvarosok másképp látják
| |
Az utóbbi időszak árváltozásait tekintve egyáltalán nem tudott egyetérteni azzal Gabula Miklós, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnökségi tagja, aki egyben az árufuvarozói tagozat elnöke is, hogy a Mol Rt.-től független tényezők alakítják a hazai üzemanyagárakat. Véleménye szerint ugyanis a Mol nem ritkán olyan esetekben mérsékli az üzemanyagárakat, amikor nagy a nyomás a lakosság, illetve a fuvarozók részéről. -Az még rendben van, hogy az igényeket árcsökkentés követi, az viszont már egyáltalán nem, hogy ezután az árak szép lassan visszakúsznak a kiinduló pontra, illetve a fölé - fogalmazta meg álláspontját Gabula Miklós.
A szakember az Indexnek arról is beszélt, hogy a fuvarozók egyszerűen képtelenek az árakkal kapcsolatban az előzetes kalkulációkra, így csak sovány vigasz marad, hogy mint "nagyvásárlók" a listaárnál néhány forinttal olcsóbban juthatnak a belföldi gázolajhoz. Emellett természetesen - tranzitútjaik során - figyelemmel kísérik a külföldi árakat, de mint Gabula Miklós elmondta, az EU-országokon kívül a fuvarozóknak óvatosan kell vásárolniuk. Példaként egyes szlovén kutakat említett, ahol ugyan 4 forinttal olcsóbb a gázolaj, mint például a kifejezetten drágának számító Olaszországban, de a Szlovéniában vásárolt egyes üzemanyagok olyan minőségűek, hogy attól a gépjárművek 100 kilométerenként 4-5 literrel többet fogyasztanak.
Gabula Miklós a magas üzemanyagárak ellensúlyozására a hűségkártya-rendszerekhez való csatlakozást tartja lehetséges megoldásnak, ahol a korábbi árakhoz képest akár 15 százalékos kedvezmény is elérhető. Példaként azt a DKV kártyarendszert említette, amellyel az MKFE-tagok juthatnak olcsóbb üzemanyaghoz.
|
|
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!