További Magyar cikkek
Skandináv gyakorlat
A 2003-ban alakult kft. a skandináv gyakorlatban meghonosodott megoldást akarja elterjeszteni. A svéd-finn Autotank csoport még 1964-ben kezdte meg működését Stockholmban, és a világon elsőként vezette be ugyanabban az évben a bankjegyelfogadó üzemanyag-kiadó fizetőterminált. Huszonegy évvel később a terminált bankkártya-elfogadásra is alkalmassá tették, három éve bevezették a mobiltelefonos fizetést. Jelenleg az Autotank rendszerében több mint tízezer bankjegy-, illetve bankkártya-elfogadó automata benzinkút működik Európában, évente közel 600 új készüléket állítanak üzembe.
Célpontban a kis települések
A leendő franchise-partnernek magának kell biztosítania a töltőállomáshoz szükséges területet. Emellett 1-1,5 millió forintos egyszeri franchise-díjat kell fizetnie, a franchise-átadó Eurotankomat Kft. pedig 35-40 millió forintért kulcsrakészen szállítja a töltőállomást, megszervezi az üzemanyag- és az alkatrészellátást.
Az ügyvezető szerint várhatóan zömmel kisebb településekről vagy rosszul ellátott kisvárosokból várnak érdeklődőket. Felmérésük szerint legalább 1500 olyan település van Magyarországon, ahol érdemes próbálkozni. Orgován Zoltán úgy véli: a vállalkozók 3-5 éves megtérüléssel számolhatnak attól függően, hogy mekkora az éves forgalmuk. Szakértők szerint az évi egymillió liter mutató fölötti teljesítmény ad igazán reményt arra, hogy nyereségessé tegyék a vállalkozást. Ez azonban teljesíthető, ha a településen elegendő a helyi és az átmenő forgalom.
Magyarországon kuriózum a megoldás
Magyarországon egyelőre egyetlen automata benzinkút üzemel, egy mosonmagyaróvári vámudvarban - tudtuk meg a Magyar Ásványolaj Szövetségnél, ahol jelezték: a jövedékiadó-törvény szerint az üzemanyag-kiskereskedőknek hiteles számlát vagy nyugtát kell adni, amihez valamilyen személyzet jelenléte szükséges. Ezzel kapcsolatban Orgován Zoltán érdeklődésünkre elmondta, hogy az Autotank-rendszerben erre megvan a megoldás, amit a Pénzügyminisztérium elfogadott.
Olajipari szakértők szerint az automata benzinkutaknak ott lehet komoly szerepük, piacuk, ahol távol vannak egymástól a lakott területek, mint például Skandináviában. Magyarországon azonban két üzemanyagtöltő állomás közötti távolság 20 kilométernyire tehető, mi több, a három piacvezető cég, a Mol, az OMV, a Shell két kútja között a legrosszabb esetben sincs több 50 kilométernél.
Az Eurotankomat Kft.-nél azonban azt mondják: a Shell számos európai országban üzemeltet normál töltőállomáson automataszigeteket, úgymond gyorsítósávként. Ilyen választékbővítő jelleggel Magyarországon is mindenképp szerepe lehet a személyzet nélkül üzemelő benzinkutaknak.