Árpád
-1 °C
9 °C

A szomszédban is drága a benzin

2006.07.03. 06:40
A mostani üzemanyagár-növekedés a vám- és pénzügyőrség megítélése szerint nem befolyásolja számottevően a beindult kedvező folyamatokat; a legális forgalmazás a várakozásoknak megfelelően, 11-12 százalék körül növekszik. Nem csábítanak illegális ügyködésre a szomszédos országok sem - jósolják -, hiszen az ottani üzemanyagárak még az emelés után sem térnek el jelentősen a hazaiaktól.
A hazai fizetőeszköz folyamatos gyengülése miatt drasztikusan - öt, illetve hét forinttal - drágultak a napokban az üzemanyagok; a benzin ára itt-ott már eléri a kritikusnak tartott 300 forintot, a dízelé durván 15-tel marad ez alatt. Összehasonlításképpen: tavaly június végén - egy erőteljes drágulási folyamat közepén - a 95-ös benzin literjét még 262,5, a dízelolajét 254 forint körül adták a Mol-kutaknál. Az új árakat látva felmerülhet a gyanú, hogy újból lábra kap a nagy erőfeszítésekkel visszaszorított üzemanyag-csempészés.

Nincs veszélyben a büdzsé

Mint ismert, tavaly már olyan mértéket öltött az illegális benzin-, gázolaj-forgalmazás és -felhasználás, ami már a költségvetési bevételi előirányzatok teljesítését is veszélyeztetni látszott. (Az államháztartási bevételek közül a harmadik legnagyobb tételnek, a jövedékiadó-bevételnek mintegy 63 százalékát az üzemanyagok szabad forgalma után befizetett jövedéki adók biztosítják.) Az illegális üzemanyaggal történő visszaélések volumenét jól érzékelteti, hogy a leginkább fertőzött észak-alföldi térségben több benzinkút már a bezárást fontolgatta, mivel olyan csekély volt a forgalmuk, hogy a vállalkozást gazdaságosan nem lehetett működtetni.

Adótartalom
Továbbra is számottevő a hazai üzemanyagok árában az adótartalom. A 95-ös benzin esetében - 300 forintos fogyasztói árral számolva - 52 százalékot tesz ki, nettó 143,4 forintos ellenérték mellett. A dízelolaj árában pedig 48 százalékos az adótartalom - 285 forintos kútárt figyelembe véve. Érdekes megfigyelni, hogy a nettó ellenérték szinte azonos a két üzemanyagfajta esetében; a dízel kezdi utolérni a benzint. Ez jelzi, hogy világszerte mind nagyobb tért hódítanak a dízeles gépkocsik, s ennek megfelelően a piaci ár is növekszik.

A vám- és pénzügyőrség rendkívüli intézkedéseket vezetett be, gyakoribbá váltak az ellenőrzések a határ közelében. A következetes szigor nyomán szinte azonnal érzékelhetően növekedett a térségben a legális üzemanyag-forgalmazás. A mostani üzemanyagár-növekedés a vám- és pénzügyőrség megítélése szerint nem befolyásolja számottevően a beindult kedvező folyamatokat; a legális forgalmazás a várakozásoknak megfelelően, 11-12 százalék körül növekszik. Nem csábítanak illegális ügyködésre a szomszédos országok sem - jósolják -, hiszen az ottani üzemanyagárak még az emelés után sem térnek el jelentősen a hazaiaktól, a kis árkülönbség pedig nem teszi gazdaságossá az ezekbe az államokba irányuló benzinturizmust. Ukrajna kivétel a maga rendkívül alacsony áraival, ám ezen a határon továbbra is megmarad a szigorú ellenőrzés.

A lakossági fogyaztásban visszaesés már elképzelhető

Bár a benzin és a gázolaj "árrugalmatlan" termék, elképzelhető, hogy a forint euróhoz és dollárhoz viszonyított értékcsökkenéséből adódó további áremelések már meggondolásra késztetik az autótulajdonosokat, kevesebbet használják járművüket, ez viszont az üzemanyagok, elsősorban a benzin forgalmának a csökkenését eredményezheti. A gázolaj esetében nem számítanak érzékelhető visszaesésre a szakemberek, mivel a vasúti és a vízi szállításban felhasznált gázolaj jövedéki adója 100 százalékban, a mezőgazdaságban felhasználté 80 százalékban visszaigényelhető. Az építőipar - ezen belül elsősorban az autópálya-építés - üzemanyagigénye továbbra is jelentős marad, így az itt felhasznált mennyiség gyakorlatilag biztosítja az üzemanyagok utáni jövedéki adó ütemes befizetését.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!