Natália
-3 °C
8 °C

A benzinár 270 forinton tetőzhet

2004.05.25. 08:27
Tegnap csak pillanatnyi enyhülést hozott az olajpiacon, hogy Szaúd-Arábia közölte: növeli olajkínálatát. A Mol Rt. ügyvezető igazgatója nem tartja kizártnak, hogy a motorbenzin magyarországi kiskereskedelmi ára rövidesen eléri a 265-270 forintos szintet. Szakértők szerint, ha drasztikus változás nem történik a világpiacon, ott tetőzik majd a benzinár.
Pillanatnyi enyhülést hozott a hetek óta igen feszült olaj világpiacon Szaúd-Arábia bejelentése, miszerint növeli termelését, a jövő hónapban a mostaninál napi másfél millió hordóval többet, 9 millió hordó olajat ad majd el, s ezzel a világ olajkeresletének 9 százalékáról gondoskodik. Jelenleg ugyanis a legfontosabb áralakító tényező, hogy szombaton elmaradt a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetétől (OPEC) várt termelési összkvótanövelés, így a reggeli hullámvölgyet ismét drágulás követte.

Ugyanakkor némiképp enyhült a helyzet a nemzetközi üzemanyagpiacon is. Ezzel együtt Horváth Ferenc, a Mol Rt. ügyvezető igazgatója érdeklődésünkre elmondta, nem tartja kizártnak, hogy a motorbenzin magyarországi kiskereskedelmi ára rövidesen eléri a 265-270 forintos szintet. Szakértők szerint ugyanakkor a jelenlegi körülmények között arra lehet számítani, hogy ez lesz a csúcsár, vagyis 270 forinttól már csökkenés várható. Számos kedvező jel látható a nemzetközi piacon, amelyek arra engednek következtetni, hogy amennyiben nem történik valamilyen rendkívüli esemény, úgy stabilizálódik a helyzet, és a nyár végére valóban konszolidálódhat az olaj- és az üzemanyagpiac.

A nyersolaj ára New Yorkban (Nymex) az év eleje óta mintegy 40 százalékkal nőtt, s a múlt héten történelmi csúcspontra, hordónként 41,85 dollárra szökött. Nem véletlen, hogy tegnap az amerikai energiaminiszter, Abraham Spencer és a legfejlettebb gazdaságok, a G7 pénzügyminiszterei is kínálata bővítésére szólították fel a kartellt.

A kisebb olaj-függöség miatt nincs válság

A Bloomberg által megkérdezett közgazdászok úgy látják, a hetvenes évek végi és a nyolcvanas évek eleji olajárrobbanással összevetve a mostani helyzetet, a legnagyobb különbség az, hogy az olajfüggőség most jóval kisebb. Másrészt az amerikai átlagpolgár jövedelmének csak kicsiny részét költi üzemanyagra. A lakások, járművek jóval hatékonyabbak, számos erőmű tért át olajról földgáz alapú termelésre, az USA pedig a kisebb energiaigényű szolgáltatásokon alapuló gazdaságra váltott át. Nem mellékes az sem, hogy a hetvenes és nyolcvanas évek olajárrobbanása mögött a kínálat visszaesése állt, míg most a kereslet emelkedése, a közel-keleti geopolitikai helyzet, a terrorizmussal kapcsolatos bizonytalanságok hatnak.

Eközben javul az orosz kőolaj világpiaci pozíciója, az ára az elmúlt hetekben folyamatosan emelkedett, az északi tengeri brenthez képest. A legtöbb szakértő szerint egyébként már nem lehet jelentős olajárcsökkenésre számítani. E mögötta termelés növelésének korlátai állnak. Ezek csak további beruházások árán lennének oldhatók, ám ezen beruházások költsége megint csak megjelenne az árban.