A vámosok szerint a csempészet nem virágzik fel
A vámosok mindezek ellenére nem számítanak az üzemanyag-turizmus ismételt felvirágozására, véleményük szerint ugyanis a korábban bevezetett intézkedések eddig is útját állták az illegális benzin-kereskedelemnek - közölte a Napi Online. A szabályok értelmében egy autós naponta egy alkalommal vámmentesen hozhatja át a kocsijába tankolt üzemanyagot, ám a csempészek ez alól már megtalálták a kibúvót. A hangsúly ugyanis az autóson van, nem az autón. Ez azt jelenti, hogy egy száz literes "mamuttankkal" ellátott terepjáróval - ha más sofőr vezeti - akár naponta többször is fordulhatnak a csempészek, 20-25 ezer forinttal gazdagodva körönként.
A fekete-kereskedelem visszaszorítására hozott intézkedések azonban eddig sikeresnek bizonyultak, míg 1999-ben 25 milliárd forintot tett ki az illegális benzinkereskedelem okozta becsült vesztesége, addig 2000-re ez 13 milliárd forint mérséklődött, s tavaly még tovább csökkent.
Az aratás nagy üzlet a csempészeknek
A Magyar Hírlap által megkérdezett szakemberek becslése szerint azonban a határ menti üzemanyag-kereskedelem várható felfutása naponta 60-70 millió, éves szinten 20-30 milliárd forint kárt okozhat a költségvetésnek a meg nem fizetett közterhek miatt. A kint beszerzett üzemanyagot elsősorban a mezőgazdasági gépek üzemeltetésére használják majd fel. Az aratás ideje alatt számtalan olyan kombájn takarítja majd be a kenyérnek valót, melynek motorját ukrán, román gázolaj hajtja.
4-5 százalékos forgalomcsökkenés
A Mol szakemberei egyébként arra számítanak, hogy az év második felében a benzin ára 230-240, a gázolajé 220-230 forintos szinten stabilizálódik. Az adóemelés miatt drágulás következtében az olajtársaságnál 4-5 százalékos forgalomcsökkenést várnak. A Hírlap értesülései szerint a személyi, de még inkább az árufuvarozók valamilyen kompenzációt szeretnének elérni a kormánynál, hiszen utóbbiak már most is jelentős hátrányban vannak a szomszédos országok fuvarozóival szemben.