Magyarországon a legdrágább a gázolaj

2002.07.01. 10:59
Éjfél óta a 95-ös benzinért 13,5 forinttal, a gázolajért 6 forinttal kell többet fizetnünk, mint korábban. Hazánk tankolás szempontjából eddig is az egyik legdrágább országnak számított a régióban, ám a mostani áremeléssel az üzemanyagár-különbségek tovább növekedtek. Elképzelhető, hogy a literenként néhol több mint százforintos árkülönbség nyomán felvirágzik az üzemanyag-turizmus.
Az üzemanyagok jövedéki adójának emelkedése nyomán a 95-ös ólommentes literéjért átlagosan 227 forintot, a dízelért pedig 199 forintot kérnek a kutasok. Ukrajnában mindössze 94,9, Romániában 133,4 forintot kell fizetni a 95-ös motorbenzinért, s a szlovákoknál is 66 forinttal olcsóbb az üzemanyag literje. A környező országok közül egyedül Auszriában drágább - 4,5 forinttal - a benzin, ám a gázolaj ára már ott is 4 forinttal alacsonyabb a Magyarországi árnál.

A vámosok szerint a csempészet nem virágzik fel

A vámosok mindezek ellenére nem számítanak az üzemanyag-turizmus ismételt felvirágozására, véleményük szerint ugyanis a korábban bevezetett intézkedések eddig is útját állták az illegális benzin-kereskedelemnek - közölte a Napi Online. A szabályok értelmében egy autós naponta egy alkalommal vámmentesen hozhatja át a kocsijába tankolt üzemanyagot, ám a csempészek ez alól már megtalálták a kibúvót. A hangsúly ugyanis az autóson van, nem az autón. Ez azt jelenti, hogy egy száz literes "mamuttankkal" ellátott terepjáróval - ha más sofőr vezeti - akár naponta többször is fordulhatnak a csempészek, 20-25 ezer forinttal gazdagodva körönként.

A fekete-kereskedelem visszaszorítására hozott intézkedések azonban eddig sikeresnek bizonyultak, míg 1999-ben 25 milliárd forintot tett ki az illegális benzinkereskedelem okozta becsült vesztesége, addig 2000-re ez 13 milliárd forint mérséklődött, s tavaly még tovább csökkent.

Az aratás nagy üzlet a csempészeknek

A Magyar Hírlap által megkérdezett szakemberek becslése szerint azonban a határ menti üzemanyag-kereskedelem várható felfutása naponta 60-70 millió, éves szinten 20-30 milliárd forint kárt okozhat a költségvetésnek a meg nem fizetett közterhek miatt. A kint beszerzett üzemanyagot elsősorban a mezőgazdasági gépek üzemeltetésére használják majd fel. Az aratás ideje alatt számtalan olyan kombájn takarítja majd be a kenyérnek valót, melynek motorját ukrán, román gázolaj hajtja.

4-5 százalékos forgalomcsökkenés

A Mol szakemberei egyébként arra számítanak, hogy az év második felében a benzin ára 230-240, a gázolajé 220-230 forintos szinten stabilizálódik. Az adóemelés miatt drágulás következtében az olajtársaságnál 4-5 százalékos forgalomcsökkenést várnak. A Hírlap értesülései szerint a személyi, de még inkább az árufuvarozók valamilyen kompenzációt szeretnének elérni a kormánynál, hiszen utóbbiak már most is jelentős hátrányban vannak a szomszédos országok fuvarozóival szemben.