Ambrus
-7 °C
3 °C

Döntéskényszerben a Bertelsmann

2001.10.22. 12:49
Kényes probléma előtt áll a világ egyik legnagyobb médiavállalata, a Bertelsmann konszern: két leányvállalatának egyike arra kényszerül, hogy megváljon magyarországi érdekeltségétől, ám a konszern güterslohi székhelyén még nem tudják, melyikre szavazzanak - írja legfrissebb számában a Der Spiegel.
Az anyacégen belül az RTL Group 49 százalékos tulajdonában van a magyar RTL Klub tévéállomás, míg a másik leányvállalat, a Gruner&Jahr lapkiadó 68 százalékos részesedést mondhat a magáénak az ország legnagyobb példányszámú napilapjában, a Népszabadságban - emlékeztetett a német hírmagazin.

Döntéskényszerben a Bertelsmann

A Der Spiegel hivatkozik a budapesti médiafelügyelet augusztusi döntésére, amely túl soknak találta a Bertelsmann kezében összpontosuló véleményformáló hatalmat, és 180 napos határidőt adott a cégnek arra, hogy lemondjon egyik részesedéséről. A kezdetben hangoztatott "konszenzusos megoldásnak" azonban se híre, se hamva.

Az RTL csoport feltétlenül ragaszkodik a magyar tévéadóban birtokolt részesedéséhez, míg a hamburgi Gruner&Jahrnál magabiztosan emlékeztetnek rá: a lépéskényszert az váltotta ki, hogy a Bertelsmann tavasszal többséghez jutott az RTL csoporton belül. Ezért a magyar médiafelügyeletnek az RTL Grouppal kell tárgyalnia.

Az RTL Klub többet hoz

A Bertelsmann számára kényes a helyzet - írja a Der Spiegel. Güterslohban úgy vélik, hogy egyértelműen az RTL Klubnak vannak jobb növekedési kilátásai. A tévéállomás már három évvel a megalapítása után nyereséget termelt, tavaly pedig ismét jelentősen növelte nézettségét és reklámbevételeit.

A Népszabadság megtartása politikai kérdés

Hamburgban viszont erős jelképes értéket tulajdonítanak a Népszabadságnak: a Gruner&Jahr elsőként ebben az újságban szerzett (1990-ben) külföldi részesedést, amelyet az évek során fokozatosan növelni tudott. A kiadó menedzserei nemcsak vállalati, de egyben politikai kérdésnek is tekintik a Népszabadság megtartását.