Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Ki segít a beruházókon?

2006.07.25. 08:09
Nincs könnyû helyzetben Magyarországon az a vállalkozó, aki beruházást szeretne indítani. Az elsõ nehézség már akkor jelentkezik, amikor megpróbálja kideríteni, milyen papírokra van szüksége.

Megjelent a kormányrendelet a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentõségû beruházások hatósági engedélyezésérõl, az átlagos beruházások megindulását azonban továbbra is jelentõs mértékben akadályozza a lassú, túlszabályozott ügyintézés. A Napi Gazdaság érdeklõdésére sem a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál, sem a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht.-nál (ITDH), sem a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamaránál (BKIK) nem tudtak tanácsot adni, honnan és hogyan informálódjon a beruházni szándékozó a szükséges engedélyekrõl, a beszerzendõ papírokról.

Ügyintézés, jogszabály, határidõ, hiánypótlás...

A határidõkön is nehéz kiismerniük magukat a vállalkozóknak; a különféle törvények és rendeletek jellemzõen 15, 30, 60 napon belüli ügyintézést írnak elõ, viszont a hiánypótlások ezt kitolhatják. A kiemelt jelentõségû beruházások esetében nem kell újabb köröket futniuk a cégeknek, illetve néhány esetben a határidõk is lerövidülnek, a többiek azonban még nem élhetnek ezzel a lehetõséggel. A helyzet tragikus: bár azt nem tagadom, hogy együttmûködésünk a hatóságokkal sokszor kitûnõ, a szabályozás összességében nem kiszámítható és túlbonyolított - mondta a lapnak Komjáthy Attila, a Mérték Építészeti Stúdió vezetõje. Szerinte az egyes hatóságoknak egyértelmûen meg kellene határozniuk, milyen papírokat kérnek, de csak egyszer kelljen hozzájuk fordulni, ne többször.

A hatóságoknak jelenleg joguk van a határidõ lejárta elõtt egy nappal hiánypótlásra felszólítani az ügyfelet, majd ezt - akár többször is - megismételni. Komjáthy tapasztalatai szerint az ügyintézési határidõ túllépését vagy egyáltalán nem is szankcionálják, vagy ha létezik is a megfelelõ jogszabály, azt nem tartják be. A kiemelt beruházásokra vonatkozó könnyítéseket minden szinten be kellene vezetni - jelentette ki a stúdióvezetõ. Sokkal nagyobb fokú jogbiztonságra, a túlzó elõírások eltörlésére, a civil szervezetek beleszólási jogkörének tisztázására lenne szükség - véli a szakember.

...és a bürokrácia

A visszajelzésekbõl tudható, hogy továbbra is borzasztóan erõs a bürokrácia, nagyon nagy szükség lenne az egyablakos ügyintézés mielõbbi bevezetésére - mondta a Napi Gazdaságnak Vadász György, a BKIK alelnöke.

Nem túlságosan vállalkozásbarát a mostani rendszer, hosszadalmas az ügyintézés, és menet közben gyakran még tovább nyúlik - osztotta meg a német cégektõl származó tapasztalatait Dirk Wölfer, a Német-magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) kommunikációs osztályvezetõje. A hatóságok nagyjából betartják a határidõket, de az optimális az lenne, ha a maximális ügyintézési idõnél jóval gyorsabban sikerülne kiadni az engedélyeket. Szerinte általános szemléletváltásra lenne szükség; pillanatnyilag a hivatalok inkább gátolják az elõrehaladást, mint segítik. A kamara minden évben felméri, milyen a befektetõi hangulat, és mindig újra és újra elõkerül ez a probléma. Ráadásul a kis cégeknek sokkal nagyobb terhet jelent a hatósági ügyintézés, hiszen a nagyobb vállalatoknál - ellentétben velük - komoly rutinnal rendelkezõ, külön stáb foglalkozik ezzel - tette hozzá Wölfer.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Év végi utazás

Ajándékozzon utazást, töltse a karácsonyt és a szilvesztert külföldön!