Hároméves csúcson a bizalmi index

2005.10.03. 16:28
Utoljára 2002-ben ért el olyan magas értéket a fogyasztói bizalomindex, mint idén szeptemberben - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb jelentéséből. Ez főleg az ország gazdasági helyzetének megítélésében bekövetkezett pozitív változásoknak tudható be. Növekedett a fogyasztói várakozások index értéke, és továbbra is töretlen a vásárlási hajlandóság.
A GfK Hungária Piackutató Intézetnek a Corvinus Egyetem által koordinált fogyasztói bizalomindex-felmérésről szóló legfrissebb jelentése arról ad hírt, hogy a komplex fogyasztói bizalomindex javult az idén júniusban mérthez képest. Ez a mutató a háztartások tartós fogyasztás cikkek iránti vásárlási hajlandóságáról, jelenlegi anyagi helyzetüknek az egy évvel korábbihoz viszonyított megítéléséről, a jövő évi pénzügyi helyzetükre vonatkozó várakozásokról valamint az ország következő 12 hónapban és elkövetkező öt évben várható gazdasági helyzetének megítéléséről ad számot.

Leginkább az ország gazdaságával kapcsolatban bizakodók

Az index magasabb, mint tavaly szeptemberben, sőt utoljára 2002-ben ért el ilyen magas értéket. Javulásához a legnagyobb mértékben az ország következő 12 havi gazdasági helyzetére vonatkozó várakozások kimagaslóan nagyarányú - mintegy 30 pontos - növekedése járult hozzá. A megkérdezettek közel 30 százaléka gondolja úgy, hogy az ország általános gazdasági helyzete ma jobb, mint egy évvel ezelőtt. Ezzel egyidejűleg a következő egy év gazdasági helyzetével kapcsolatban optimistán nyilatkozók aránya 10 százalékponttal magasabb, mint egy negyedévvel ezelőtt, s elérte a 27 százalékot.

Hasonló trendet mutat a fogyasztói várakozások indexe, amelynek három összetevője arról ad számot, hogyan ítélik meg a háztartások a következő 12 hónapban várható anyagi helyzetüket, hogyan látják az ország pénzügyi helyzetét a jövő évben és a következő öt évben. Ez a mérőszám szintén nőtt mind a negyedévvel ezelőtti, mind a tavalyi, mind a 2003 szeptemberében mért értékekhez képest.

Idén szeptemberben a megkérdezettek 64 százaléka ítélte úgy, hogy családja ugyanolyan, vagy jobb anyagi körülmények között él, mint egy évvel korábban (júniusban ugyanez az arány 54 százalék volt). 38 százalékról 46 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik a következő 12 hónapban az elmúlt évinél magasabb jövedelemre számítanak. Háromnegyed éve most először csökkent a munkanélküliség növekedését prognosztizálók aránya, illetve júniushoz képest jelentősen (12 százalékponttal) kisebb azoknak az aránya, akik a következő 12 hónapban növekvő árakra számítanak.

Nőtt a vásárlókedv

A most közzétett jelentésből kitűnik, hogy a vásárlási hajlandóság index az előző negyedévhez hasonlóan ismét emelkedett és értéke elérte a 171-et. Júniusban csupán minden tizedik ember tartotta alkalmasnak az időt arra, hogy egy tervezett nagyobb vásárláshoz hitelt vegyen fel, őszre azonban 16 százalékra nőtt azoknak az arány, akik nem vonakodnának valamilyen kölcsön igénybevételétől. Stagnál azoknak az aránya, akik szerint most érdemes tartós fogyasztási cikket vásárolni, ugyanakkor csupán 44 százalék azoknak az aránya, akik szerint lakásuk értéke nőtt az elmúlt egy évben. Ez utóbbi mutató értéke még soha nem süllyedt 50 százalék alá.