Judit
-2 °C
8 °C

Milliárdos bírságokkal sújthatják a biztosítókat?

2006.10.27. 13:41
Decemberre várható ítélet a GVH-nál abban a vizsgálatban, amelyet a biztosítókkal szemben folytat a kötelező biztosítások ügyében. A Figyelő információi szerint a kartellgyanú miatt eljáró versenyhivatal szerint az érintett biztosítók összehangolták piaci magatartásukat a szakszervizekben alkalmazott javítói óradíjakkal kapcsolatban.

Kartellgyanú miatt vizsgálódik a Gazdasgi Versenyhivatal több biztosítónál. A Figyelő úgy tudja, a GVH vizsgálati jelentése azt feltételezi, az érintett biztosítók 2002 és 2005 között összehangolták piaci magatartásukat a szakszervizekben alkalmazott javítói óradíjakkal kapcsolatban. A Magyar Biztosítók Szövetségével szemben az a vád fogalmazódott meg, hogy a gépjármű-biztosítási tagozatban kartellt lehetővé tevő információszolgáltatás történt.

A GVH másfél évvel ezelőtt bejelentette, hogy kartellcsoportja bejelentés nélküli helyszíni szemlét tartott, illetve eljárást indított a Gémosz, az Allianz, a Generali-Providencia, a Magyar Opelkereskedők Bróker Kft., a Magyar Peugeot Márkakereskedők Biztosítási Alkusz, valamint a Porsche Biztosítási Alkusz ellen. Tavaly oktberben bevonták a Magyar Biztosítók Szövetségét is. Az érintettek és a GVH nem nyilatkoznak a folyamatban lévő ügyről.

A Figyelő birtokába került dokumentum szerint a biztosítók úgynevezett üzletterelési díjat is megjelenítenek a javítói óradíjakban. A szakszervizekben általában 6-8 ezer forintos az óradíj (plusz áfa). A kis biztosítók szerint azonban a reális óradíj nem lehetne magasabb 3 ezernél, de márkszervizeknél sem haladhatná meg a 4-6 ezer forintot a díj. A hetilap információi szerint a nagy biztosítók azért fizetik ki a magas óradíjakat a szervizeknek, mert cserébe üzletkötést várnak tőlük. Az új kötéseket jutalékkal jutalmazzák. Az Allianz például a tavalyi átkötési időszakban 80 ezer ügyfelet vesztett el, év közben azonban pótolni tudta ezeket.

Az így megállapított óradíjak hátrányosak a fogyasztóra, és céljuk, hogy a "gépjármű-biztosítási ágazatban a megfelelő üzleti eredmény érdekében, a veszteséges, de keresztfinanszírozott biztosítás mellett is megfelelő üzleti eredmény elérése váljon lehetővé az indokolatlanul magas casco-díjak fenntartásával" - áll a hetilap által megszerzett jelentésben. A versenhivatal most az vizsgálja, biztosítási cégek adhatnak-e magasabb jutalékot független alkuszoknak, ha azok több szerződést adnak el nekik. Vagyis érdekeltté tehetik-e a brókereket, hogy őket preferálják, ahelyett, hogy azok a fogyasztók érdekei szerint járjanak el.

A vizságálat lezárult, november végén lesz a tárgyalás, az ítélet december elején várható. Elemzők szigorú ítéletet várnak. Mivel a maximális bírság a büntetett cég árbevételének 10 százaléka is lehet, elképzelhető az akár 8-10 milliárd forintos bírság is az Allianznál és az 5-6 milliárdos a Generali-Providenciánál.