Túl olcsón kínálják a kötelezőt

2004.03.18. 09:57
Miközben a vezető biztosítótársaság hazardírozással vádolja a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (gfb-) piac kisebb szereplőit, a tavaly év végi váltás nyertesei elismerték: az új szerződések feldolgozásával a vártnál nehezebb haladtak. Az Európa Biztosító úgy döntött, hogy a gfb-piac helyett a többi szegmensre helyezi a hangsúlyt.
Az alacsony gépjármű-felelősségbiztosítási díjak meghozták gyümölcsüket: tavaly közel 300 ezer gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést mondtak fel az ügyfelek, ami a váltás nyerteseit is meglepte. A piac nagyobb szereplői szerint az irreális árak csak rövid távon működnek, hiszen ezek nem valódi, kockázatarányos díjak. Mint Patai Mihály, az Allianz Hungária Biztosító elnök-vezérigazgatója mondta: az irreálisan szerény díjak kárt okoznak a szakmának. A pénzügyi felügyeletnél annyit mondtak: érzékelték a történtek kapcsán kialakult problémát, és már megtették a szükséges lépéseket az ügyben.

Emelhetik a díjakat

A piacon a legolcsóbbak közé tartozó Európa Biztosító mindenesetre két év után radikális változásról tájékoztatta a napilapot. Tulajdonosunkkal, a francia Groupama csoporttal együtt úgy döntöttünk, hogy nem szeretnénk további dinamikus bővülést elérni ezen a téren, hiszen ez már a szolgáltatás minőségének romlását vonná maga után - fogalmazott Lipták József értékesítési ügyvezető igazgató. A társaság közel 50 ezer új ügyfelet szerzett a tavaly novemberi váltáskor, további 20 ezret decemberben, s meglepődve vették tudomásul, hogy a 2004. évi tervek már február végén teljesültek. Ez évre 220 ezer gfb-szerződéssel kalkuláltak, a múlt hónap végén pedig már 250 ezret regisztráltak.

A kérdésre, miszerint a döntés összefüggésben volt-e a kárkifizetések alakulásával, Lipták József úgy válaszolt: tény, a kárhányad nem volt jó 2003-ban, a 100 százalékhoz közelített, de a többi, alacsony díjakat kínáló biztosítót is ez jellemzi. Az idén is hasonló kárhányaddal számolnak, s majd októberben, az idei statisztikai adatok, illetve a jövő évi üzletpolitikai célok ismeretében döntik el, hogy 2005-ben milyen stratégiához folyamodnak. Nem kizárt, hogy ez a díjak emelését vonja maga után - vetette fel lehetséges alternatívaként.

Feldolgozták

Az Európa Biztosító a jutalék mérséklésének eszközéhez folyamodott. Ennek köszönhetően a szerződések feldolgozásánál immáron nincsenek lemaradásban, s a korábbi egy-két hónappal szemben már csak két hétig tart az újonnan beérkezett ajánlatok feldolgozása. Ez persze nem azt jelenti, hogy az új ügyfeleket nem fogadják be, csak éppen az alkuszok, illetve dílerek közvetlen érdekeltsége megszűnt az Európa Biztosító gfb-szolgáltatásainak ajánlásánál - hangsúlyozta az ügyvezető igazgató, aki az idén még 20-40 ezer új ügyfél érkezését tartja elképzelhetőnek. A bonus-malus átsorolások még folyamatban vannak, ám március végére ez is elkészül, mint ahogy a nemzetközi zöldkártyákat is folyamatosan kézhez kapják az ügyfelek - tette hozzá.

Ezzel párhuzamosan a társaság növelte a többi termék, így az élet-, a vagyon-, és a lakásbiztosítási szerződések után járó jutalék mértékét, s több akciót - például franciaországi utazást - is bevezetett az ügyfelek megnyerésére. A lépés már érezteti hatását: közel megduplázódott ezen szerződések száma az év eddigi részében.

A gfb-piacra újonnan belépő Magyar Posta Biztosítónál - amelyet mintegy 60 ezer új ügyfél választott - az elmúlt hónapokban a tervezett szint alatt alakultak a kárkifizetések, ám mint Mészáros László Péter biztosítástechnikai vezető rámutatott: káreseményeiből még korai lenne hosszú távú következtetést levonni. A társaság január végéig minden ügyfélnek kiküldte az igazolólapot és a nemzetközi zöldkártyát. A feldolgozást segítette a modern informatikai rendszerük, illetve a folyamatos három műszak, így már csak a bonus-malus igazolások terén vannak némi lemaradásban.

Az egyik legalacsonyabb díjakkal előrukkoló Union Biztosítónál egyelőre nem kívántak a kárkifizetésekről nyilatkozni, mondván, legkorábban hat-hét hónap adataiból lehetne következtetést levonni. Az új szerződéseknél a feldolgozottság szintje 98 százalékos. Már csak ott vannak elmaradásban, akiknél formai, tartalmi adathiány merült fel, s egyeztetésre van szükség az ügyféllel - magyarázta Maják Viktor marketingigazgató. Az érintetteket azonban nem érheti kár, hiszen a szerződés mindenképp létrejött, s a kárrendezésben is helytállnak - tette hozzá. Az új ügyfélszerzés eredményeként - 60 ezer kötelezőt kötött az Union az elmúlt év utolsó két hónapjában - az üzletág személyi állománya rögzítő, illetve kárrendezési oldalon bővült, s a telefonos ügyfélszolgálatot is optimalizálják.