Judit
-2 °C
8 °C

Átszerződési akadályok a kötelezőknél

2004.11.09. 08:01
Az idén 500-600 ezren szerződhetnek át másik biztosítóhoz. A dömpingre - ígéretük szerint - a biztosítók felkészültek, állítólag nem lesz tehát olyan csúszás mint tavaly, amikor még március elején is tömegek vezették autóikat érvényes kötelezőbiztosítási szerződés nélkül.
Az idén a hírek szerint a tavalyi 250-300 ezer után akár 500-600 ezer ügyfél is biztosítót válthat az új kötelező felelősségbiztosítási (kgfb) ajánlatok kapcsán. Ez már most aggodalommal tölti el a Belügyminisztérium Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatal vezetőjét. Urbán György szerint félő, hogy megint rengeteg munkát ad majd nekik az, hogy az átszerződési hullámra nem megfelelően felkészült biztosítók csak késve állítják ki a kötvényeket, márpedig addig az érintett gépjármű úgy szerepel a nyilvántartásban, hogy nincs biztosítása.

A dömpingre - ígéretük szerint - a biztosítók felkészültek, állítólag nem lesz tehát olyan csúszás mint tavaly, amikor még március elején-közepén is tömegek vezették autóikat érvényes szerződés nélkül. Bár az ajánlatokat befogadó biztosítók a káresemények bekövetkeztekor nem vitatták jótállási kötelességüket, ennek ellenére több ügyfélnek okozott kellemetlen perceket az, hogy jelzést kaptak a lakóterületileg illetékes jegyzőtől: mutassák be az érvényes kötvényüket, ellenkező esetben leszerelik az autó rendszámát, vagyis kivonják a forgalomból.

Káosz

Az eljárásrend szerint a BM 40 napos határidőt ad a biztosítóknak, hogy "feladják" az érvényes szerződések adatait a BM központi rendszerébe. A hivatal ezt követően további 90 napig nem lép, ám ezt követően értesítésére a jegyző megindítja az eljárást. A mostani csúszás így leginkább a harmadik negyedévi adatoknál figyelhető meg: a hivatalból elindult eljárások közül közel 56 ezret kellett lezárni a nyári hónapokban adatváltozás miatt (ide tartoznak egyebek mellett a megkésett biztosítói jelzések befogadása miatt lezárt ügyek), szemben a 2003-as 23 ezerrel. Összességében az ilyen okból lezárt több mint 130 ezer ügy 81,5 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

Ugyancsak jelentősen, 62 százalékkal (12 731-re) ugrott meg az első kilenc hónap alatt azon esetek száma, amikor a szabálysértési folyamatot az ügyfél állította meg azzal, hogy személyesen vitte be érvényes kötvényét az önkormányzathoz. Azt, hogy az esetek többségében valóban az adminisztratív problémák okozzák a fő gondot, jelzi, hogy a forgalomból határozattal kivont autók száma ugyanezen időszak alatt csak 43 százalékkal nőtt. Urbán György szerint a helyzeten sokat javíthatna, ha a hazai biztosítótársaságok végre elköteleznék magukat és az adatsorokat real-time továbbítanák a központi adattárba. Ezt mindeddig csak a Magyar Posta Biztosító vezette be, a napokban zajlanak az Union Biztosító adattovábbításának próbái.

A hivatalvezető emlékeztetett rá, a nyilvántartási rendszer 2000. évi kialakításakor a rendszerterv még tartalmazta azt, hogy a hivatal tartja majd nyilván a bonus-malus besorolást is, de a kérdés akkor - anyagi okokból - lekerült a napirendről. Urbán György szerint a rendszer ma is viszonylag könnyen bővíthető lenne egy ilyen modullal, ám azóta a biztosítók egy része üzletpolitikai okokból nem forszírozza a kérdést. Mindez azért is meglepő, mert eközben a társaságok egységesen arról panaszkodnak, milyen jelentős kapacitást köt le, hogy a számottevően megnövekedett hamis bonus-malus igazolásokat kiszűrjék.