Kinga, Kincső
19 °C
34 °C

Tartósan drága lesz a benzin

2006.04.27. 07:51
A Mol nem készít előrejelzéseket a közeljövőben várható üzemanyagárakról, de ha az olaj drága marad, akkor nem számíthatunk olcsóbb benzinre. Mégis egyre többet tankolunk.

A Mol Rt. szakemberei nem szívesen bocsátkoznak jóslatokba a jövőbeni üzemanyagárakat illetően, ám ha marad a jelenlegi olajtrend - márpedig jelen pillanatban ez igencsak biztosnak tűnik -, akkor a jelenlegi borsos árakra kell hosszabb távon berendezkedniük a fogyasztóknak.

Varró László, a társaság vezető közgazdásza szerint azonban érdemes megjegyezni, hogy a jelenlegi üzemanyagárak jócskán elmaradnak reálértékben a 2001-es csúcstól, amely mai áron számolva bőven 300 forint feletti literenkénti árat jelentene.

A közgazdász szerint egyébiránt Magyarországon igen nehéz megjósolni azt, hogy mi az a literenkénti ár, amikor kiszállna a fogyasztó az autóból. Ezt bizonyítja az is, hogy a mostani magas árak ellenére az év első három hónapjában az előzetes adatok szerint mintegy 333 ezer tonna benzin és 520 ezer tonna gázolaj fogyott, ami 4-6, illetve 12-14 százalékos növekedés a tavalyi év hasonló időszakához képest.

Az igencsak magas sávban mozgó kőolajárat főként a 2004-es amerikai és kínai keresleti sokk okozta, amely ugyan tavaly valamelyest csillapodott, ám ennek oka nem globális: az amerikai hurrikánok és a kínai villamos erőművek nyersanyag-szerkezeti változásai hatottak a piacra. Mindezzel együtt a növekedés annyira rohamos volt, hogy a kínálat nem érte utol magát - vélekedett Varró.

Ennek egyik oka több kisebb, ám összességében komoly mértékű kapacitáskiesés: jelenleg napi 2,15 millió hordó a kiesés, amelyből 0,9 millió iraki, 0,5 millió nigériai, 0,35 millió egyesült államokbeli és 0,4 millió venezuelai kapacitás. Ez pedig Varró szerint még jövőre is érezteti hatását, sőt a politikai zavarok legalább 2 évvel késleltethetik a kereslet-kínálat egyensúlyának helyreállítását. A helyzetet némileg javíthatja új területek felfedezése, amely várhatóan a Kaszpi-tengerre, Brazília, Afrika és az USA területének mélyvízi részeire terjed ki. A keresleti oldalt tovább pörgetheti viszont az ázsiai motorizáció további drasztikus növekedése.