Árpád
-2 °C
9 °C

Boltválasztásnál a választék dönt

2005.02.09. 11:50
Vásárlásnál a boltválasztás legfontosabb szempontja az áru minősége, az árszínvonal valamint a választék. Ez a három tényező évek óta kiemelkedő szerepet játszik a vásárlási szokásokban.
A legtöbb pénzt élelmiszerre a háztartások 40 százaléka a húszezernél több kis boltban adja ki - derül ki a Gfk Piackutató Intézet vásárlói szokásokat vizsgáló tanulmánya. A háztartások egy harmad része valamelyik hipermarketben szerzi meg az élelmiszert. Utána következik a diszkont, majd a szupermarket.

A kis bolt az ott vásárlók szerint azért előnyös, mert közel van és könnyen megközelíthető. A hipermarket fő vonzerejét a válaszadók 69 százaléka számára a kedvező árak adják, de sokak számára fontos a széles áruválaszték is. A diszkont kedvező árait 76 százalék nevezte meg pozitívumként, és szintén magas a könnyű megközelíthetőséget említők aránya.

Igényesebbek

Az élelmiszervásárlást befolyásoló tényezők
Szempont 2003 2004
Áru frissessége és minősége 4,6 4,8
Árszínvonal 4,7 4,7
Választék 4,5 4,7
Figyelmes és udvarias kiszolgálás 4,4 4,5
Kiszolgálás gyorsasága 4,4 4,5
Jól látható árcédulák 4,3 4,5
Üzlet és környezetének tisztasága 4,3 4,5
Forrás: GfK Piackutató Intézet
Általában elmondható, hogy a boltválasztást befolyásoló tényezők majdnem mindegyikét fontosabbnak tartják a megkérdezettek, mint egy évvel korábban, vagyis általában igényesebbek lettek a vevők. Egyedül az üzlet ismertsége, márkaneve kevésbé fontos az előző felméréshez képest. Legnagyobb arányban az üzlet környezetével szemben támasztott elvárás mutatója emelkedett egy év alatt.

Az érem másik oldala, hogy a vevők mennyire elégedettek azzal az üzlettel, ahol a legtöbbet költenek élelmiszerre. Tizenkilenc szempont közül a rangsor vége felé áll az árszínvonallal való elégedettség. Annál kevésbé csak az akciókat, promóciókat, illetve a nyújtott szolgáltatásokat tartják fontosnak a vevők.

A lista középső részén áll az elégedettség az áruk frissességével és minőségével, viszont az élbolyban foglal helyet a választék. Legnagyobb mértékben fő bevásárló helyük nyitva tartásával elégedettek a vevők.

A különböző napi fogyasztási cikkek termékcsoportjai közül kis boltban veszik legtöbben a friss kenyeret és péksüteményt. A hipermarket slágere a mosó- és tisztítószer, a szupermarketé a tej és tejtermék. A diszkont az alapvető élelmiszerek fő beszerzési forrása a legtöbb háztartás számára. Szaküzletben friss húsra, piacon friss zöldségre és gyümölcsre adják ki a legtöbb pénzt.