Az idén már nem lesz bormarketing

2006.04.05. 11:07
Átmenetileg lekerült a napirendről a bormarketing ügye - ismerte el az Indexnek Dékány András, a Földművelésügyi Minisztérium (FVM) szóvivője. Ez azt jelenti, hogy a forgalomba hozatali járulékról szóló törvényhez kapcsolódó végrehajtási rendeletről valószínűleg csak az új kormány megalakulása után döntenek, vagyis a borászok egyelőre megspórolhatják a literenként nyolcforintos befizetéseket. Igaz, marketingre sem kapnak vissza semmit.
Az eddig történtek alapján biztosra veszem, hogy ebben az évben már nem jut forrás a bormarketingre - mondta az Indexnek Jásdi István, a Magyar Független Bortermelők Szövetségének (Vindependent) elnöke. A csopaki borász szerint hiába hozakodtak elő kezdeményezéseikkel rendszeresen, a földművelésügyi tárca ez év tavaszán már nem foglalkozott érdemben a témával. A vonatkozó törvénymódostást ugyan tavaly ősszel - több hibával, de - elfogadták, ám az indokolt korrekciókat nem hajtották végre, és nem született meg a vonatkozó végrehajtási rendelet sem.

Dékány András FVM szóvivő kérdésünkre nem tagadta, hogy a rendelet véglegesítése a választások utánra marad, amit a borászok egy részről nem is bánnak - legalább fizetniük nem kell. A tavalyi egyeztetéseken lényegében abban állapodtak meg: a megszüntetendő - literenként nyolcforintos - jövedéki adót úgy váltja ki az azonos mértékű forgalomba hozatali díj, hogy annak hatvan százaléka a kifejezetten ennek a kezelésére létrehozott Magyar Bormarketing Kht-hoz kerül, negyven százalékát pedig a borok minőségének vissza-ellenőrzésére fordíthatják.

Ígéretek voltak, a döntés elmaradt

A törvényhozó azonban legalább két hibát elkövetett. Mint arról már írtunk, egyrészt úgy rendelkezett, hogy a forgalomba hozatali díjat nem a tényleges eladások után, hanem az engedélyeztetési eljárással egyidejűleg kell leperkálniuk a termelőknek. Vagyis jóval azt megelőzően kellett volna a kasszába tenniük a megfelelő összegeket, hogy borukat ténylegesen értékesítették volna. A másik gikszer: az agrárkormányzat elfelejtette kifizetőhelyként akkreditáltatni a Bormarketing Kht-t az Európai Uniónál. Ezek után az FVM a befizetéseket az Agrár Marketing Centrumon folyatta volna keresztül. Ez általános kiakadást váltott ki, minthogy a szervezet - állították a borászok - sokszorosan bizonyította bormarketing iránti affinitásának perfektuózus hiányát.

Az egyébként szinte teljes ágazati konszenzus mellett létrehozott Bormarketing Kht képviseletében mindenesetre sűrűn szorgalmazták - különösen az egyik alapító Pannon Bormíves Céh, illetve a vele részben átfedésben lévő Vindependent, amely egy témába vágó nyílt levelet is közzétett - törvény haladéktalan módosítását és a végrehajtási rendelet elkészítését, amire Gráf József miniszter többször ígéretet tett. Ez most már egy darabig bizonyosan nem valósul meg.

Pénz 2007-ben lesz, ha lesz

Jásdi úgy számol, legkorábban 2007-ben lesz pénz, amelyből gazdálkodhatnak. Legalábbis amennyiben az új kormány megalakulásával felgyorsulnak az események. Ez egyszersmind azt is jelenti, egyelőre minden borász literenként nyolc forintot spórol, hiszen jövedéki adót már nem, forgalomba hozatali díjat még nem kell fizetnie. A Vindependentnél ettől nem boldogok, mert úgy találják, minél előbb érdemi marketingakciókat kellene indítani, egyszerre a magyar borkultúra színvonalának emelése és a hazai mennyiségi fogyasztás növelése végett.

Ennek jegyében rendeztek nemrégiben nagyszabású tanácskozást a hosszú távú borstratégiáról, a szakma csaknem valamennyi mérvadó szervezetének részvételével. Pénz ugyan nincs - azon források elköltésének mikéntjéről és hogyanjáról tárgyaltak, amelyek hiányoznak -, de a témát muszáj napirenden tartani, magyarázta az Indexnek Jásdi István.