Magyar bor lengyeleknek és angoloknak

2006.05.04. 14:14
25 millió forintból - ennek fele uniós forrás, fele önerő, a magyar állam semmit nem tett bele a csomagba - készül lebonyolítani egy lengyel és egy angol bormarketingprojektet a Magyar Bormarketing Konzorcium. A programban másfél tucatnyi ismert magyar pincészet vesz részt.

Malatinszky Csaba, Szepsy István és Gál Ibolya vezetheti a 2005 januárjában létrejött Magyar Bormarketing Konzorciumot, amelynek célja, hogy a magas minőségű magyar borok számára biztosítson nemzetközi megjelenési lehetőséget. A konzorcium nem tévesztendő össze a Magyar Bormarketing Kht-val - noha Heimann Zoltántól Jásdi Istvánig több ismert termelő egyikben és másikban is exponálja magát - , amely az ágazati szereplők széles körének együttműködése révén jött létre, ám a törvényhozói hibák és mulasztások miatt egyelőre nem rendelkezik jelentősebb forrásokkal.

Az egyetlen sikeres magyar projekt

A konzorciumban szűkebb kör érdekelt, egyelőre másfél tucatnyi ismert borász és pincészet vállalt benne szerepet, továbbá tagja a Tokaj Renaissance Egyesület is. Malatinszky Csaba villányi termelő ugyanakkor az Indexnek elmondta: nyitottak minden olyan borász és cég előtt, aki és amely elsősorban a minőségre koncentrál.

A konzorcium máris eredményesnek mondható. Az Európai Unió "agrártermékek belső piaci promóciója" pályázatán sikerült elnyernie 12 850 000 forintnyi támogatást, ami az azonos önerővel együtt 25 milliós marketingprogram lebonyolítását teszi lehetővé - tájékoztatta az Indexet Andrássy Krisztina, a projekt menedzsere. Az akció jelentőségét növeli, hogy egyfelől az állam nem támogatta, másfelől ez az egyetlen magyar agrárprojekt, amely EU-s pénzhez jutott ebben a pályázati szakaszban.

Megszólítani a jómódú fiatalokat

Andrássy Krisztina szavaiból, illetve a lapunkhoz eljuttatott dokumentációból kiderült, a konzorcium Lengyelországban, illetve az Egyesült Királyságban bővítené "az egyedi, helyi sajátosságokkal bíró, egyben magas minőségű magyar borok fogyasztói körét". A program a célcsoportot a középosztályban határozza meg, őket, ezen belül is a jómódú városi fiatalokat kívánja megszólítani.

Színvonalasnak szánt nyomtatott kiadványokat készítenek, különböző hangvételű és tematikájú borbemutatókat, -kóstolókat és -vacsorákat szerveznek, bonyolítanak majd le. Kiemelt figyelmet fordítanak a szakmai közönség részére szervezett prezentációkra, ahol is elsősorban a borimportőröket, -nagykereskedőket, éttermi borbeszállítókat, éttermeseket, szakértőket, szakújságírókat tekintik célcsoportnak. Lengyelországban a szakmai és a fiatal közönség számára szervezett programokon túl szabad téri borfesztivált is rendeznének Krakkóban.

Hogy elkezdődjön valami

A projekt egyik célja, hogy "megtaláljuk azokat az európai szakembereket, akik a rendezvények hatására folyamatos üzleti, szakmai érdeklődést tanúsítanak a magyar borok iránt". A szakemberek számára záróprogramot szerveznek, amelynek keretében személyesen és helyben szerezhetnek benyomásokat a magyar borvidékekről és borokról. A szakmai látogatás célpontjai: Tokaj, Eger, Mátraalja, Badacsony, Balatonfüred, Csopak, Sopron, Szekszárd, Villány.

Malatinszky Csaba úgy látja, a konzorcium munkájában és a konkrét programban benne van a lehetősége annak, hogy a magyar bor szélesebb körben ismertté váljon külföldön, és "végre elkezdődjön valami".