Miklós
-7 °C
2 °C

Bringára pattannának a budapestiek

2005.06.22. 08:23
A kerékpárok piacát átrendezheti egy, az Európai Bizottság (EB) előtt levő importkorlátozó vámszabályozás, amely a kínai termékek esetén 30,6 százalékről 48,5 százalékra növelné a behozatali adót.

A vietnami termékeken eddig nem volt extravám, most azonban 34,5 százalékot szeretnének elérni. Erre azért van szükség, mert az uniós gyártók forgalma 60 százalékkal esett vissza az utóbbi időben - tudta meg a Napi Gazdaság Neuzer Andrástól, a Magyar Kerékpárgyártók Szövetségének elnökétől.

Amennyiben az EB elfogadja, olyan kerékpárokra is kiterjeszthető a korlátozás, amelyeknek legalább 60 százaléka - váltó, hajtómű, fékrendszer - a Távol-Keletről származik. Sok esetben ugyanis olyan kétkerekűek kerülnek forgalomba, amelyeket egy-egy öszeszerelő üzemben távol-keleti alkatrészekből állítanak elő.

A magyar piacon jelen levő gyártók termékeinek körülbelül fele - jórészt nyugat-európai - exportra készül. Az ő helyzetüket rontja, hogy mind több kínai és vitenami eredetű, rendkívül olcsó árú érkezik az országba. A szakemberek szerint e termékek problémája, hogy sok esetben nem javíthatoak és rendkívül gyorsan elhasználódnak. A kerékpárok népszerűségét az elmelkedő olajárak is növelhetik.

Probléma azonban, hogy az egyik legnagyobb felvevőpiacon, a fővárosban lassan halad a kerékpárutak bővítése, holott a lakosság részéről jelentős erre az igény - derült ki a Studio Metropolitana Urbanisztikai Kutató Kht. által készített kutatásból. A megkérdezettek fele használt az utóbbi egy évben kerékpárt, de csak 12 százalékuk napi rendszerességgel. A kerékpárral közlekedők csak mintegy 6 százaléka jár rendszeresen kerékpárral dolgozni, míg a többség számára a biciklizés elsősorban szabadidős vagy sporttevékenységnek számít.

Azok, akik nem vagy csak ritkán használnak kerékpárt, elsősorban az autós forgalomban való közlekedés veszélyeire, valamint a tömegközlekedési eszközökön való szállítási lehetőségek korlátaira hivatkoznak.

Az autósok és biciklisek közötti konfliktust mutatja, hogy a megkérdezett autósok 33 százaléka úgy véli, a kerékpárosok nem tartják be a szabályokat, 25 százalékuk szerint pedig feltartják a forgalmat.

Az utóbbi 15 évben 141 kilométer kerékpárutat építettek Budapesten, nagyrészt a Fővárosi Önkormányzat büdzséjéből. Idén 180 millió forintot különített el a közgyűlés ilyen célra.

A 2001-ben elfogadott közlekedésfejlesztési terv célul tűzte ki, hogy 2015-re 320 kilométeres kerékpárút-hálózat épüljön ki a fövárosban, miközben a kétkerekűek forgalma a városi közlekedésen belül a jelenlegi 1-2 százalékról 5 százalékra nő - ez az érték Bécsben jelenleg 10, Amszterdamban 20 százalék. Ennek megvalósításához csaknem 180 kilométer kiépítése szükséges, ez éves szinten mintegy 28 kilométert jelent, ami a jelenlegi tendenciák alapján nehezen megvalósítható - mondta a Napi Gazdaságnak Belogh Gábor, a Magyar Kerékpáros Klub szekcióvezetője. Véleménye szerint a gyakran hangoztatott pénzügyi korlátok hátterében valójában várospolitikai prioritási kérdés áll.

Egy ilyen lépés ugyanis sérti az autóstársadalom érdekeit, mivel szabad terület hiányában a kerékpárutak a parkolástól vennék el a helyet. A megfelelő infrastruktúrához az is szükséges, hogy - elsősorban a külvárosi tömegközlekedési csomópontoknál - őrzött kerékpártárolókat hozzanak létre - mondta Balogh.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.