A hipermarketek diktálnak a cd-piacon

2005.03.11. 08:43
Tavaly mintegy 30 százalékkal emelkedett az értékesített műsoros CD-lemezek darabszáma. A növekedés elsősorban a hipermarketek dömpingárainak köszönhető. A Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (Mahasz) szerint ugyanakkor egyre több tisztázatlan eredetű CD is a polcokra kerül.
A hipermarketekben dömpingáron kínált CD-k miatt tavaly jelentősen növekedett az eladott lemezek száma - tudta meg a Világgazdaság. A Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének legfrissebb adatai szerint 2004-ben 27 százalékkal értékesítettek több zenei CD-t, mint egy évvel korábban. Az alacsonyabb árak miatt viszont összességében csökkent a piac forintban mért forgalma. Musinger Ágnes, a Mahasz ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta: 2004-ben a lemezpiac kiskereskedelmi fogyasztói áron számított értéke 12,3 milliárd forintra csökkent a korábbi 14,7 milliárdról, míg összesen 7,6 millió zenei CD-t, kazettát, videót adtak el, amely több mint másfél millióval haladja meg a 2003-as adatot.

Megtévesztő borítók

A forgalom jelentős zsugorodásával kapcsolatban Musinger Ágnes jelezte: a legfőbb ok, hogy a hanglemezboltok visszaszorulásával mára a hipermarketekben talál gazdára a lemezek túlnyomó része. Ezek lemezosztályain pedig nagy számban értékesítenek olcsó dömpingtermékeket, úgynevezett back catalog lemezeket, megtévesztő külsejű CD-ket - amelyeken a vastag betűvel szedett sztár számait nevesincs "muzsikusok" adják elő. Mindezek mellett olcsó, de tisztázatlan eredetű klasszikus zenét tartalmazó CD-ket is árulnak. Musinger Ágnes szerint a hanglemezforgalom legalább ötven százaléka az ilyen olcsó típusú lemezekből származik.

A hipermarketek egyébként a zenei CD-k értékesítése mellett az utóbbi időben egyre nagyobb számban árulnak dömpingáron DVD-ket is. A Tesco nemrég indított akciója keretében például már 900 forint alatt is lehet DVD-t venni. Az akciók első számú kárvallottjai a videotékák lehetnek. Szakértők szerint az év végére ezeknek akár a fele is lehúzhatja a rolót.

Musinger Ágnes a zenei piac mérésével kapcsolatban fontosnak tartotta jelezni, hogy a Mahasz ettől az évtől - a nemzetközi lemezpiaci statisztikai irányelveknek megfelelően -áttért a nagykereskedelmi forgalmi adatokon történő mérésről a kiskereskedelmi árakon való kalkulálásra. Annak érdekében, hogy a tavalyi és idei piaci adatok összehasonlíthatók legyenek, a tavalyi évet is átszámították a fogyasztói árakkal, tehát a kiskereskedelmi forgalmat tükrözik - jelezte a vezető.