Mária
-6 °C
-2 °C

A fingópárna és az aranytojást tojó banner

Az iparág hazai képviselői szerint a csengőhangletöltés ma már nem akkora üzlet, mint néhány éve. Kis szájtok még jól megélnek belőle, de a hangok és logók helyét valószínűleg lassan a letölthető játékok veszik át. Amerikában az üzlet még csak most indul be, ott többek között Kirk kapitány hangja és a szellentés zaja a legnépszerűbb letölthető csengőhang.
Ez az üzlet Magyarországon és Európában "a csúcsa vége felé jár" - fogalmazott az Index kérdésére Törőcsik Jenő, a Telemedia ügyvezetője. Ez a cég az iparágat ismerők szerint a legnagyobb játékos a piacon, és jelen van Németországban, Ausztriában, Lengyelországban, Olaszországban, Szlovákiában, Csehországban, Szlovéniában, Romániában, Ukrajnában, valamint Törökországban, Thaiföldön, a Fülöp-szigeteken, Dél-Afrikában, Argentínában, az Egyesült Államokban és Kínában is.

A hőskornak vége

Törőcsik elmondta, hogy bár a csengőhangletöltés még mindig jó üzlet, de "a hőskornak már vége", a bevételek a korábbi folyamatos emelkedés után stagnálnak. (A hazai piac nagyságát az üzletember kérdésünkre 1 milliárd forintnál kisebbre becsülte). Egyes új típusú telefonokra már nem lehet logót letölteni, a csengőhangok végét pedig szerinte az fogja jelenteni, hogy a legújabb készülékek nemsokára képesek lesznek mp3 fájlokat lejátszani csengetésként.

Bár nálunk - és Európában máshol is - "lefelé mutat az egész", Amerikában érthető a felfutás, hiszen ott most terjednek el igazán a mobilszolgáltatások - vélekedett Törőcsik.

A jövő fingópárnája és a kiadók megmentője

A Wired által megkérdezett szakértők szerint a csengőhangletöltés a világon összesen egymilliárd dolláros forgalmat generál évente, és Amerikában még csak most indul be igazán az üzlet. A letölthető csengőhangokat kínáló Modtones szóvivője elmondta: a cégtől több ezren töltötték már le a szellentés-csengőhangot, bár csak három hete vezették be az új "terméket". A hang annak ellenére lett népszerű, hogy nem reklámozták, és a sajtó sem írt róla. A szóvivő szerint a telefon így akár távirányítós fingópárnaként is funkcionálhat.

A csengőhangok akár a cd-eladások visszaesése miatt szenvedő nagy kiadókon is segíthetnek. Az IDC Research szerint a csengőhangforgalom Amerikában 2002-ben elérte a 17 millió dollárt, és ez 2005-re akár négyszázmillióra is nőhet - a kiadók 2003-ban 50-70 millió dollárt szerezhetnek a jogdíjakból.

Star Trek

Az új készülékek képességeit kihasználva a Moviso csengőhang-forgalmazó már sztárok hangját kínálja eladásra - az egyik sláger a Star Trek Kirk kapitánya (William Shatner). A Xingtone azzal próbál ügyfeleket szerezni, hogy csengőhangjait szolgáltatótól függetlenül le lehet tölteni - így a mobilcég jutaléka nem drágítja a letöltést. (A Verizon Wireless előfizetői azonban már nem használhatják ezt a szolgáltatást, mert a szolgáltató a vírusveszélyre hivatkozva letiltotta ezeket a letöltéseket).

Logó helyett játék

Törőcsik Jenő úgy véli, hogy Magyarországon a letölthető játékok vehetik majd át a csengőhangok helyét. Ezek azonban egyelőre igen drágák. Egy dallam például 380 forint plusz áfáért tölthető le, míg egy játék 1000-2000 forint plusz áfa a Telemédiánál. De még nincs is elegendő modern, színes készülék a fogyasztóknál ahhoz, hogy megérje a dolog: az üzletember "néhány tízezerre" tette ezek számát Magyarországon.

A kicsiknek jó

Bár Törőcsik kifutóban lévő üzletnek tartja a csengőhangletöltést, reálgazdasági búvárkodásunk alapján úgy tűnik, a dolog még mindig meglepően nagy bevételeket hozhat például kisebb hazai weboldalaknak.

Online riporterünk virtuális randevút szervezett egy névtelenségbe burkolózó fiatal internetes vállalkozóval, aki vicces és bulvár oldalakat - például az ökörszem.hu vagy a bulvar.lap.hu - tart fenn. Interjúalanyunk szerint egy legalább napi 3-5 ezer oldalletöltést elérő site havi 50-100 ezer valódi, kézzel fogható forintot söpörhet be, ha kitesz egy mobillogókat és csengőhangokat ígérő bannert. Őt például a MetaSMS nevű cég kereste meg, hogy kitenné-e a bannerjüket. A link az oldal fenntartója által létrehozott logó- és csengőhang-adatbázisra mutat. Ha az ügyfél innen kiválasztja a neki tetsző zenét vagy ábrát és elküldi a rendelést, a kód első két számjegye utal arra, hogy melyik weboldalról érkezett a kuncsaft. A mobilszolgáltató, az SMS-cég és a weboldal gazdája hó végén osztoznak a bevételeken, nagyjából 1/3-1/3-1/3 arányban - magyarázta a névtelen vállalkozó.

A saját dizájn a nyerő

Beszélgetőpartnerünk szerint az oplogók közül a mindenhol letölthető ábrákra már ráunt a közönség, ezért sokkal jobban futnak azok az oldalak, ahol saját tervezésű logókat kínálnak. A merész fiatalember eddig csak tesztelte a fent vázolt rendszert és a próbaidőszak közepes eredményei ellenére azt mondta, rá fogja áldozni a szükséges 8-10 órányi munkát, hogy a kibővített zene- és képkínálat megjelenjen az összes, általa futtatott website-on.