További Magyar cikkek
Az lng kereskedelme az 1960-as évek közepe óta folyamatosan nő, jelenleg a világ földgázfogyasztásának 7 százalékát fedezi, ám a Nemzetközi Energia Ügynökség számításai szerint az lng-ből fedezett gázfogyasztás aránya 2020-ra több mint kétszeresére emelkedhet, s az arány az EU-tagországok esetében akár a teljes igény negyedét is elérheti.
Magyarország számára az adriai Krk szigetén várhatóan 2012-re felépülő terminálból érkező gáz lehet az egyik megoldás. Az E.On Ruhrgas csatlakozott a régió, így Magyarország jövőbeli ellátását is szolgáló lng-terminál-projekthez - mondta a Napinak Kutas István, az E.On Földgáz kommunikációs vezetője.
Az elmúlt húsz évben Japán számított a legnagyobb importőrnek, ám az előrejelzések szerint a közeljövőben Kína válik a piac meghatározó szereplőjévé, de növekszik az Egyesült Államok és Európa igénye is. A szállítási útvonalak az egész világot behálózva Alaszkától Ausztráliáig terjednek. Dél-Ázsia legnagyobb lng-exportáló országai Malajzia, Indonézia és Brunei, míg a közel-keleti térségben Katar, Omán és az Egyesült Arab Emírségek. Az lng világkereskedelmének központja várhatóan Dubajban lesz, ugyanis az emirátus 1,1-1,8 milliárd köbméteres kapacitású létesítmény építését tervezi, amelynek várható költségei meghaladják az egymilliárd amerikai dollárt.
Ami pedig a fogadóállomásokat illeti, Európában jelenleg tizenkettő működik, négy Spanyolországban, kettő-kettő Franciaországban és Törökországban, egy-egy pedig Belgiumban, Olaszországban, Portugáliában és Nagy-Britanniában.
A krk-i mellett Belgiumban is lesz új lng-terminál
A technika
A szállítás első lépéseként a földgázt forráspontjára, mínusz 161,5 fokra hűtik, így cseppfolyóssá válik. Egy átlagos szállítmány - 150 ezer köbméter - feltöltése a tankerhajóba 10-12 órát vesz igénybe, amit a szállítás végén szárazföldi tankokba töltenek, ahol hőcserélő rendszer segítségével újra gáz halmazállapotúvá alakítják, s ezt aztán az elosztóhálózatba táplálják. A 150 ezer köbméter folyékony földgáz gáz halmazállapotban mintegy 34 ezer háztartás egyévi földgázigényének fedezésére elegendő.
Európában a közeljövőben több új lng-terminál építése várható, a krki mellett az egyik jelentősebb a belgiumi zeebrugge-i. Ez utóbbira vonatkozó vizsgálatok már 1995-ben megkezdődtek, de a konkrét megvalósítást előkészítő munkálatok csak a közelmúltban gyorsultak fel. A projekt megvalósítására a francia Total, a horvát INA, az osztrák OMV, a német RWE Transgas és a horvát Geoplin alapított közös projekttársaságot.
Az Adria LNG Study Company nevet viselő céggel 2007-ben együttműködési megállapodást kötött az E.On Ruhrgas is. A tervek szerint a kivitelezés várhatóan három évet vesz igénybe, s a 2012 körül elkészülő terminál első üteme évi tízmilliárd köbméter földgázzal járul hozzá Közép- és Dél-Európa gázellátásához, a második ütemben további ötmilliárdos bővítés várható.
Kutas István szerint ugyan ma még jelentősen drágább a cseppfolyósított földgáz, de a technikai fejlődés miatt a jövőben ezen a téren is kiegyenlítődhetnek az árak. Kutas szerint az lng-t a szállítások nagyfokú rugalmassága szerint úgy is fel lehet fogni, mint egy biztosítást, és a magyar piacon főleg akkor kell igénybe venni, amikor valamelyik másik forrás kiesik, más esetben az lng-terminálba érkező gáz jól eladható a környező piacokon. A hazai felhasználásban a Krk szigeti terminál belépése áttörést hozhat, hiszen eddig itthon nem használtunk fel cseppfolyós földgázt.