Nálunk nem lesz horvát autópálya-csoda

2003.11.04. 10:27
Az Európai Unió fenntartásai miatt a magyar kormány egyelőre letett arról, hogy a horvát autópálya-építést koordináló cég is közreműködjön szaktudással és kapacitásokkal a magyarországi autópálya-építkezéseknél - tudta meg a Világgazdaság tárcaforrásból.
Stanko Kovac, a horvát sztrádaépítést koordináló Hrvatske Autoceste igazgatója korábban felajánlotta cége közreműködését. A napilap információi szerint az M6-os út megvalósításánál már számoltak is a Hrvatske Autoceste bevonásával.

Már számoltak vele

A korábbi elképzelésektől eltérően már a kormány múlt heti ülésén elfogadott, a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéséről szóló törvénytervezetről készült előterjesztésben sincs utalás a horvát "csodamódszerekre", amelyek nincsenek összhangban a közbeszerzési törvénnyel. Horvátországban 2001 és 2005 között összesen 450 kilométernyi új sztrádát építenek. Magyarországon ugyanebben az időszakban alig valamivel több mint 280 kilométernyi új gyorsforgalmi út épült, illetve épül. A Világgazdaság úgy tudja, a horvát közreműködésről való lemondás gondot okozhat, mert az M6-os megvalósításánál ezzel a lehetőséggel számoltak.

A Világgazdaság információi szerint a szaktárca eredetileg azt tervezte, hogy a horvát autópálya-építési módszert és az annak importját lehetővé tevő megoldást - általában és nem nevesítve - is belefoglalják a jogszabályba. Ez azt jelentette volna, hogy a lebonyolító cégre - adott esetben például a Hrvatske Autoceste horvát autópályacégre - bízhatták volna a beruházást, beleértve a finanszírozás megszervezését is.

Az EU-nak nem tetszett

Biztos, ami biztos alapon a módszert Brüsszelben szondázták, ott azonban nem találták EU-konformnak. Emiatt szinte az utolsó percben kikerült a tárca előterjesztéséből, fejtörést adva az M6-os - korábban horvát módszerrel tervezett - megvalósításával kapcsolatban. A kormány ez évben elfogadott sztrádafejlesztési programja szerint az M6-os autópálya Budapest-Dunaújváros szakaszának (beleértve az M0-s hidat) 2006-ban kell megépülnie.

Az állami és magánerőt ötvöző PPP megoldás alkalmazásáról nem végleg mondtak le a sztrádafejlesztésnél - tudta meg a napilap. A sztrádaprogramról szóló kormányhatározat is tartalmazza, hogy a gazdasági és közlekedési miniszternek meg kell vizsgálnia a fejlesztésekhez közigazgatási és magánvállalkozási társulás, valamint operatív lízing formájában bevonható magántőke felhasználásának lehetőségeit. Délnyugati szomszédunknál, mint Stanko Kovac, a horvát autópálya-beruházást koordináló állami Hrvatske Autoceste igazgatója a Világgazdaság érdeklődésére elmondta, 2008-ra elkészülnek a teljes, 1500 kilométeres sztrádahálózattal.

Másfélmilliárd kilométerenként

Kizárólag elhatározás és pénz kérdése az autópálya-építés - mondják a magyar építőipari társaságok vezetői. Dunai György, a Betonútépítő Rt. elnök-vezérigazgatója közölte, hogy a magyar mélyépítők is rendelkeznek évi 150 kilométernyi autópálya megépítéséhez szükséges kapacitással, csak a hozzávetőlegesen 200 milliárd forintnyi forrás hiányzik. Szakmai körökben elfogadott, hogy egy kilométernyi sztráda megépítése átlagosan 1,5 milliárd forintba kerül.

Az autópálya-építés legolcsóbban állami hitelből finanszírozható. Dunai György emlékeztetett, hogy a magyar mélyépítő cégek rendeléshiánnyal küszködnek, ezért szívesen fogadnák a nagy autópálya-építési projekteket. Jellemző, hogy a legnagyobb cégek kisebb munkák elnyeréséért is ringbe szállnak, egy-egy járdaépítési tenderen is sokszor 50-60 cég versenyez.