Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Izgatottan várják a karácsonyt a csokigyártók

2003.11.18. 08:56
Dinamikusan bővül az év végi szezonális csokoládépiac, ezen belül az ajándékcsomagok, desszertek és a valódi csokoládé kereslete nő leginkább.
Az év utolsó három hónapjának forgalma a csokoládégyárak éves árbevételének akár 50 százalékát is adhatja. A hiper- és szupermarketek polcain már októberben megjelenik az év végi választék, a vásárlások nagy része azonban december első három hetére koncentrálódik - mondta a Napi Gazdaságnak Pászti Balázs, a Csokoládé Klub vezetője.

Feltérképezzük a választékot

Az előzetes jelenlét azonban meghatározó, mivel a vásárlók már hónapokkal előbb megkezdik a kínálat feltérképezését - tette hozzá Csengeri Andrea, a Nestlé munkatársa. A Stollwerck Magyarország Kft. forgalmának 12 százalékát teszik ki a szezonális eladások. A szaloncukron, figurás termékeken és édességcsomagokon kívül az ünnepi ruhába öltöztetett táblás és desszertcsokoládék is a szezonális cikkek körébe tartoznak.

A Nestlé ünnepi (karácsonyi és húsvéti) eladásai is meghaladják éves forgalmának a 10 százalékát, noha a svájci édességgyártó két évvel ezelőtt kivonult a szaloncukorpiacról. A Szamos Marcipán Kft. esetében ez az arány a 60 százalékot is eléri, mivel a prémium kategóriás édességeket egyre növekvő mennyiségben ajándékozás céljából vásárolják.

Sok a "kalandor gyártó"

A valódi csokoládé iránti kereslet folyamatosan nő, ma is számos olyan "kalandor gyártó" működik azonban, amely a kereskedők árérzékenységére apellálva helyettesítő anyagokból készít olcsó, alacsony minőségű üreges figurákat és szaloncukrot. Ez a tevékenység a valódi csokoládét felhasználó gyártók megítélését is rontja - fogalmazott Pászti.

A gyártó cégek képviselői szerint az erős márkaépítés biztosíthat stabil jelenlétet a szezonális csokoládépiacon. A Stollwerck az idén dobta piacra a Tibi Mikulás-családot, négy különböző tibis ajándékcsomagot, valamint a Tibi tejcsokoládés adventi kalendáriumot.

A Nestlé választékának 90 százalékát márkázott termékekből állítja össze. A legnépszerűbb márka a Boci, de növekszik a Smarties, a Nesquick, valamint az After Eight piaci részesedése is. A figurális csokik piacának 50 százalékát adják a mikulásfigurák. A mikulás- és ajándékcsomagok piaci részaránya évről évre növekszik, jelenleg 20 százalék körül alakul. A szezonális piac szintén növekvő szegmensét alkotják az üreges karácsonyfadíszek.

Vezet a zselés szaloncukor

A szaloncukorpiacon a zselés szaloncukoré a vezető szerep, utána a családi vegyes, a kókuszos, a vajkaramellás, a marcipános, a gesztenyés, majd a földimogyorós következik. A legnépszerűbbek a 400-500 grammos kiszerelések. Egy család évente átlagosan 2,5 kilogramm szaloncukrot vásárol mintegy 2000 forint értékben. A szezonális vásárlások harmada a fővárosban, valamint Pest megyében történik.

A legnagyobb forgalmat, a szezonális csokoládéeladások több mint 50 százalékát a hipermarketek tudhatják magukénak. Az AC Nielsen felmérése szerint egyébként a Mikuláscsomagok közel 80, az ajándékcsomagoknak pedig a 70 százalékát adják el az ezer négyzetméternél nagyobb alapterületű üzletekben.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!