Egyre kevesebb Mikulás-csomagot veszünk

2005.12.01. 16:05
A karácsonyi szezonális édességek közel 2 milliárd forintos kiskereskedelmi forgalmából 950 millió forintnál több jut a Mikulás-figurákra. Értékben második legnagyobb forgalmú termékcsoport az egyre népszerűbb, játékkal kiegészített ajándékcsomag. Csökken viszont a harmadik helyen álló klasszikus Mikulás-csomag piaci részesedése. A kategória további szereplői az egyéb üreges csokoládé figura, a karácsonyfára való csoki dísz, az adventi naptár és a speciális ajándékcsomag részesedése lényegében változatlan - állapítja meg az ACNielsen piackutató vállalat a korábbi évek értékesítési adatai alapján.

A karácsonyi szezonális termékek értékben mért eladásainak egyre nagyobb részét teszik ki a játékkal, ajándéktárggyal kiegészített édességcsomagok, amelyek népszerűsége a hagyományos Mikulás-csomagok rovására növekszik. Annak ellenére, hogy előbbiek átlagosan háromszor drágábbak az utóbbiaknál.

Táblázat. Karácsonyi szezonális édességek fogyasztói átlagárának alakulása az utóbbi években. Forint/kg.
Termék 2001 december 2002 december 2003 december 2004 december
Ajándékcsomag játékkal 6617 7570 6207 6348
Mikulás-csomag 2161 2007 1914 2101
Mikulás-figura 2174 2307 2212 2146
Forrás: ACNielsen piackutató vállalat

Ha nincs benne játék, nem kell

Az átrendeződés érinti a szólóban értékesített Mikulás-figurákat is: egyre kisebb a piaci részesedésük, annak ellenére, hogy az egy kilóra vetített átlagos árszínvonaluk az elmúlt három évben folyamatosan alacsonyabb lett; például 2004 decemberében 3 százalékkal maradt el a 2003 év decemberitől. Az átlagárak negatív trendjének fő oka, hogy kisebb gyártók olcsóbb termékei teret tudtak nyerni a kiskereskedelemben.

A szezonális csokoládék között legnépszerűbb a nugát; 56 százalékkal részesedett az összes eladott mennyiségből 2004 november-2005 január között. A tejcsokoládéra 37, vegyesre 6 százalék jutott, míg a maradék 1 százalékon az étcsokoládé és a fehér osztozik.

Hipermarketben vásárolunk

Táblázat. Karácsonyi szezonális csokoládék fajták szerinti részesedése az értékben mért kiskereskedelmi forgalomból. Százalékban.
Termék 2002 november-2003 január 2004 november-2005 január
Mikulás-figura 51 48
Ajándékcsomag játékkal 13 21
Mikulás-csomag 17 12
Egyéb üreges figura 5 6
Karácsonyfa csoki dísz 7 6
Adventi naptár+speciális csomag 7 7
Forrás: ACNielsen piackutató vállalat

A vevők legnagyobb része (51 százaléka) hipermarketben szerezte be a karácsonyi édességeket múlt évben. Értékben tavaly is, tavalyelőtt is piaci átlagnál magasabb, 67 százalékkal részesedtek a hipermarketek a Mikulás-csomagok kiskereskedelmi eladásaiból. További 15 százalék jutott a 401-2 500 négyzetméter közötti boltokra, múlt évben. A lakóhely közeli kis boltoké mindössze a maradék 18 százalék.