Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Egyre nagyobb a csokitorta

2002.12.20. 09:53
A csokoládé körüli vita eldöntése - mármint hogy fogyasztása egészséges-e vagy káros - valószínűleg még sokat várat magára, azok azonban, akik szeretik, úgy döntöttek, oda se neki, inkább még egy kicsivel többet esznek belőle - derül ki az ACNielsen kiskereskedelmi indexének adataiból. A kakaó idei áremelkedése jövőre begyűrűzhet a magyar csokipiacra is, karácsonyi áremelkedés azonban nincs.
Egyre több csokoládé fogy Magyarországon: a múlt év október-novembere és ez év augusztus-szeptembere közötti évben értékben 9, mennyiségben 3 százalékkal nőtt a csokifogyasztás az előző azonos időszakhoz képest.

Az ACNielsen - kéthavi periódusokat mérő - kiskereskedelmi indexének adatai szerint különösen a karácsonyi időszakban nő meg a csokoládéfogyasztás: a 2000 decembere és 2001 januárja közötti időszakban mennyiségben 6 százalékkal vásároltak több csokit az előző két hónaphoz képest. Egy évvel később az azt megelőző kéthavi periódushoz képest már 8 százalékkal nőttek a mennyiségi eladások, míg az előző év azonos időszakához mérten 9 százalékkal vásároltak több csokoládét a tavalyi szezonban.

Kerek csokoládé, lyukas csokoládé

A mennyiségi eladások szintje a tavalyi karácsonyi időszakban 28 százalékponttal volt magasabb, mint június-júliusban, amikor a 2001-es év mélypontján volt az értékesítés. A megvásárolt táblás csokoládék körülbelül háromnegyede igazi csokoládéból készül, 10 százalék körüli a főzőcsokik részesedése, míg a többi termék nugátalapú.

Ágazati szakértők szerint a csokoládé jövő évben várható áremelkedése nem fordítja meg a fogyasztási trendet. Az áremelkedés fő oka, hogy az elefántcsontparti polgárháború, illetve az ottani termelés csökkenése miatt - az afrikai ország 40 százalékát adja a világ termelésének - alaposan megemelkedett a kakaó ára. Idén októberben a kakaóár tizenhat éves csúcsra szökött fel Londonban. A magyarországi fogyasztói árakon a nyári beszerzések miatt mindez egyelőre nem érezteti hatását, így a karácsonyi ünnepek előtt sem kellett számolni áremelkedéssel.

A hazai csokipiac egyik meghatározó szereplője, a 30 százalékos részesedéssel bíró Stollwerck Budapest Édesipari Kft. például nem emelte árait - mondta Justin István, a cég kereskedelmi és marketingigazgatója. Justin is úgy vélte, hogy jövőre már drágulhat a boltokban a csokoládé. A differenciált áremelkedés mértékeiről januárban várható döntés a cégnél, annak átlagos mértéke azonban előreláthatóan nem haladja meg az 5-7 százalékot.