Egyre többet vásárolunk csomagküldőktől

2004.02.06. 08:55
A csomagküldő piacon háttérbe szorultak a tisztességtelen módszerekkel és agresszív marketingmunkával dolgozó vállalkozások, és a bizalom erősödése tapasztalható a társaságok iránt.
A bizalom erősödése tapasztalható a magyar csomagküldő társaságok iránt, amiben szerepet játszik, hogy a piacon háttérbe szorultak a tisztességtelen módszerekkel és agresszív marketingmunkával dolgozó vállalkozások - derült ki a Magyar Áruküldők Egyesületének tegnapi sajtótájékoztatóján.

Óriási forgalomnövekedés

Az 1993 decemberében alakult szervezet integrációja hozzájárult a piac letisztulásához, ugyanakkor továbbra is 160 vállalkozás tevékenységi körében szerepel a csomagküldés. Ehhez képest viszonylag kevésnek tűnik az egyesület 14 nagyvállalkozásból álló taglétszáma, amelyek azonban felölelik a piac 75 százalékát.

A szervezet tagjainak összesített forgalma 2003-ban októberig 23,4 milliárd forint volt, 2002-ben 27,4 milliárdos bevételt mondhattak magukénak. A nem élelmiszer jellegű hazai kiskereskedelmi bevételekből tavaly és tavalyelőtt átlagosan 1,3 százalékban részesültek. Az eltelt öt évben a vállalatok forgalomnövekedése nagyjából 80 százalékos volt, 2002-ben például 28,4 százalékkal erősödött a bevételük. Egyedül 1999-ben maradt a növekedési szint 10 százalék alatt.

Az unióban többen vásárolnak

A cégek tavaly 3,2 millió csomagot és több mint 23 millió levélpostai küldeményt adtak fel. Aktív vásárlóik száma meghaladja az 1,4 milliót. Az egyesület tagjai között összesen két internetes cég szerepel, aminek az az oka, hogy - az egyesület szerint is - kezdetleges az online vásárlási szolgáltatás Magyarországon.

A csomagküldők számára meglehetősen kemény diónak számít a magyar piac. Az uniós országok közül fejenkénti átlagban számolva nálunk (14,6 euró) csak az olaszok vásárolnak kisebb értékben (14 euró) csomagküldők által forgalmazott terméket, ha viszont az egyesület tagjainak adatait vesszük alapul, a magyar vevő a 11,1 eurós átlaggal a lista utolsó helyére szorul. A legkisebb forgalmat, összesen 99 millió eurót egyébként Írországban bonyolítanak le.

Az uniós tagországok közül Németország és Nagy-Britannia vezeti a csomagküldők listáját. A német vásárlók fejenként átlagosan 258 euróért vásárolnak, míg a britek 226 eurót költenek postán érkezett termékekre. Ennél már csak az Egyesült Államokban nagyobb az egy főre jutó költés a csomagküldőknél, csaknem eléri a 290 eurót. Érdekesség, hogy az újdonságokra nyitott oroszok fejenként számolva összesen 2,3 eurót költenek az ilyen vásárlásokra.