Orsolya
7 °C
19 °C

Változik a csomagküldő piac

2008.05.07. 07:35
A felső középkategóriás márkák felé tolódik a hazai ruházati csomagküldő vállalatok kínálata, ezzel a cégek az évek alatt megcsappant forgalmat szeretnék kompenzálni.

Míg korábban kifejezetten kedvező áron lehetett ruházati cikkekhez jutni a csomagküldők katalógusából, illetve internetes honlapján, addig ma már az Adidas, a Puma, az sOliver, az Esprit és a Playboy termékeiből lehet válogatni.

A csomagküldési szegmens stagnál ugyan, az in-ternetes rendelés azonban kompenzálja az így kieső forgalmat - állítják egybehangzóan a piaci szereplők. A vásárlók szívesebben vesznek olyan márkát, amelyet már ismernek, emellett az Otto saját termékei is színvonalasabbak lettek - hangsúlyozza Erdiczky Mariann, az Otto Central Europe Kft. egyik ügyvezető igazgatója.

Az eddiginél magasabban pozicionált cikkek bevezetése része az Otto üzletimodell-váltásának, amelynek révén az Otto Katalógusáruház Kft. gyakorlatilag megszűnt, s jogutódjaként a cseh és szlovák piacot is felölelő, budapesti székhelyű, 10 millió forintos jegyzett tőkéjű Otto Central Europe Kft. jött létre. Az átalakulást követően a termékek már nem saját beszerzésen keresztül, hanem közvetlenül a németországi anyavállalat raktárából érkeznek a vásárlókhoz. Az ügyvezető hozzátette: egyértelmű eltolódás látszik az internetes rendelések irányába.

A termékek 50 százalékát a világhálón keresztül leadott rendelések után szállítják. Úgy véli, a kelet-közép-európai régiót tekintve Magyarországban jelentős potenciál rejlik a következő néhány évben, annak ellenére, hogy maga a csomagküldési szegmens részesedése stagnál a teljes kiskereskedelmi forgalomban.

A hazai piacot tekintve a ruházati csomagküldési forgalom a magasan pozicionált szegmensre vonatkozóan két cég között oszlik meg, míg Csehországban, illetve Szlovákiában több konkurens vállalat is működik.

A piaci trendekhez és más célcsoportokhoz való alkalmazkodás miatt az Otto fő konkurense, a Quelle is világmárkákkal bővítette a portfóliót. Fekete Szilvia, a Quelle Bt. marketingvezetője kérdésünkre elmondta, a jövőben kiemelten koncentrálnak az online kereskedelemre jellemző fiatalabb célcsoport igényeinek kiszolgálására. A marketingvezető szerint a csomagküldésben a kilencvenes évek közepén tapasztalt nagyon erős piaci fejlődés mára lecsendesedett.

A növekvő konkurencia, a gombamód szaporodó bevásárlóközpontok és plázák a Quelle üzleti növekedésére is hatottak. A további bővülés biztosítása érdekében az online kereskedelemben keresnek további lehetőségeket, bár a kiskereskedelmi forgalom utóbbi időszakban tapasztalható csökkenése nincs hatással a cégre.

A magasabb kategóriás termékek mellett mindkét társaság külön leányvállalatba szervezte az elsősorban alacsonyabb jövedelmű célcsoportot megcélzó árukínálatát. Az Otto cége, a Bon Prix a közelmúltban indult Magyarországon, valamivel korábban kezdte a katalógusos értékesítését a Quelle csoporthoz tartozó Divat Plusz Kft. Ez utóbbi - amely beszüntette ugyan a tevékenységet - a betéti társaságként működő, 3,8 milliárd forintos jegyzett tőkével megalapított Quelle Bt. beltagja.