Árpád
3 °C
12 °C

Július 23-án adják át a világrekorder dunaújvárosi hidat

2007.07.11. 15:00
A tervezett június vége helyett végül háromhetes késéssel helyezik forgalomba a leendő M8-as autópálya első szakaszát. A dunaújvárosi Duna-hidat Pentele vagy Pentelei hídnak hívják majd, a hossza 1,7 kilométer, és 54 milliárd forintba került.

Előreláthatólag július 23-án helyezik forgalomba az M8-as első 5 kilométeres szakaszát, a dunaújvárosi Duna-hidat, valamint az ahhoz vezető mintegy 3 kilométernyi gyorsforgalmi utat. A híd a nyugati parton a 6-os főutat és az M6-os autópályát érinti, míg a keleti végpontja a Dunavecsét és Apostagot elkerülő 51-es főúttal alkot csomópontot.

A híd tervrajza
A híd tervrajza (forrás: roads.extra.hu, eredeti méret itt)

Az eddigi legdrágább híd

A híd és a hozzá vezető út kivitelezési költsége 54 milliárd forint. Ebből 43 milliárdért épül a híd, a maradék 11 milliárd az oda vezető gyorsút költsége. A híd teljes hossza 1675 méter, ebből a jobb parti (Dunaújváros felőli) ártéri híd 1067 méter, a bal parti 300 méter, a most a helyére úsztatott mederhíd 308 méter hosszú. A híd 41 méter széles, a mederhíd 50 méter magas, és megközelítőlag 9000 tonna, amikor a helyére úsztatták, világrekordot emlegettek.

Nézzen úszó hidat – klikk a képre!
Ünnepeltek egyszer – klikk a képre!

Amint átadják, ez lesz a legdrágábban elkészült Duna-híd, és ezt a címet várhatóan jövő augusztusig megőrzi. Most legalábbis akkorra ígérik az M0-s északi, Colbert helyett Megyerire keresztelt hídjának átadását. Az a gyakorlatilag öt hídból álló, kétszer kétsávos hídegyüttes 62 milliárd forintba kerül.

A híd építését 2005 elején kezdték el, és eredetileg tavaly novemberben kellett volna befejezni. Azonban még decemberben is csak a már említett hídúsztatást tartották, de szerkezetkész állapotba csak március közepére került. Akkor még úgy volt, hogy június végétől használhatja a forgalom, azonban ehhez a határidőhöz képest is csúszott három hetet a híd átadása.

Alacsony vízállás, magas vízállás, jégzajlás

A hosszabb, több mint féléves csúszást leginkább a hídépítést akadályozó időjárással, a hol túl alacsony, hol túl magas vízállással magyarázták, valamint azzal, hogy 2005 telén még jégzajlások is akadályozták a munkát. Júniusban még csak a próbaterhelést tudták elkezdeni a hídon, amelyet még július elején is csinosítgattak.


Ünnepeltek kétszer – kattintson!
Fotók: Huszti István

Az átadás abból a szempontból nem sürgető, hogy a 330 kilométeresre tervezett M8-asból egyelőre mindössze ez az 5 kilométeres szakasz készült el. A "levegőben lógó" híd így jelentős tranzitforgalmat aligha bonyolít le – akárcsak déli párja, a szekszárdi M9-es –, azért sem, mert egyelőre az M6-oson sem érhető el Budapest – azoknak, akik az 51-es főút helyett a sztrádán mennének a fővárosba –, hiszen az érdi tető és az M0-s közötti szakasz valószínűleg csak jövő nyárra készül el.

Maga az M8-as, amelynek ez a híd az első része, még inkább a távoli jövőbe vész. A teljes gyorsút Rábafüzest és az osztrák határt köti majd egyszer össze Szolnokkal, és onnan tovább az M4-esen Romániával. A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztési Zrt. honlapja szerint a további 325 kilométerből a múlt év végéig mind a Rábafüzes-Veszprém, mind a Veszprém-Dunaújváros, mind a Dunavecse-Szolnok szakasz tervezési és előkészítési munkáit el kellett kezdeni. Utóbbi kettőt gyorsforgalmi utakon szokatlan módon mindössze 2x1 sávosként, előbbit 2x1 vagy 2x2 sávosként építenék meg a honlap szerint.