Vilma
-8 °C
3 °C

Tanuló­kedvezményeket vonna meg a kormány

2003.09.02. 08:27
A tanulók utazási kedvezményeinek megnyirbálását tervezi a kormány - tudta meg a Napi Gazdaság. A tervezett áfa- és viteldíjemeléssel együtt jövőre a jelenlegi kétszeresébe kerülhet a diákok számára az utazás.
Közel kétszeresére emelkedhet a távolsági forgalomban utazó diákok utazási költsége, ha a kormány terveinek megfelelően csökkentik a jegyek után adott állami támogatás mértékét. A Napi Gazdaság információi szerint a közlekedési társaságok jelenleg véleményezik a kormány javaslatát.

Magyarországon a rendszerváltozás óta változó mértékben támogatja az állam a diákok utazását. Helyi bérlet, illetve távolsági jegy vásárlásához a diákok 67,5 százalékos szociálpolitikai kedvezményt vehetnek igénybe, a fennmaradó részt az állam utalja át fogyasztói árkiegészítés címén a közlekedési társaságoknak. Helyközi tanulóbérlet váltása esetén 83 százalékos a kedvezmény.

Kilencven százalékkal több

A tervezet szerint egyedül ez utóbbi kedvezmény mértéke maradna változatlan, a másik kettőt jelentősen csökkentenék: a mostani 67,5-ről a helyi bérletek kedvezményét 53, a helyközi utazásokét pedig 45 százalékra. A nagy távolságra utazó diákok így a jelenlegi 32,5 helyett a teljes ár 55 százalékát fizetnék. Ehhez jöhet az áfaváltozás (ha a tömegközlekedés mégis átkerülne a 23 százalékos kulcsba).

A jegy árát növelné még a szokásos éves, inflációkövető viteldíjemelés. Mindezek nyomán a diákjegyek a jelenlegihez képest több mint 90 százalékkal kerülhetnek többe januártól. Az intézkedés révén az állam mintegy 15 milliárd forintot vonhat el a diákoktól, a megtakarítás azonban ennél is nagyobb lehet. A költségvetésnek kevesebb árkiegészítést kell fizetnie a közlekedési társaságoknak, mivel a drágább jegyek sok diákot elriasztanak az utazástól, így utánuk már egyáltalán nem kell fizetnie.

Mérséklődhet a zsúfoltság

A jelenlegi 67,5 százalékos - világviszonylatban is igen magas - diákkedvezmény drasztikus csökkentése azonban ellentétes a kormányprogrammal. A változás a Volán- és a vasúttársaságokat egyaránt érintené.

A várható utasszámcsökkenés előnye, hogy a péntek és vasárnap délutáni csúcsidőben mérséklődhet a vonatok és autóbuszok zsúfoltsága, így kevesebb járművet kell üzemben tartani, jobb eszközkihasználást lehet elérni. Ez különösen fontos a MÁV-nak, amely hamarosan több száz kocsit kénytelen kivonni a forgalomból. A Volán-társaságok elöregedő autóbuszállománya is nehezen bírja kezelni a pénteki hazautazási csúcsot.

A távolsági diákutasok elmaradásával járó bevételkiesésnek a kis forgalmú, zsáktelepülésekre vezető vonalak láthatják kárát, mert ezek veszteségeit a Volánok sokszor a távolsági forgalom nyereségéből keresztfinanszírozták. Amiatt sem jön jókor a szabályozórendszer ilyen jelentős változtatása, mivel a bizonytalan környezet - amelyet a személyszállítási törvény hiánya is gerjeszt - a várhatóan csökkenő utasszámmal együtt a valóságosnál rosszabb állapotúnak tünteti majd fel a Volán-társaságokat. Ez pedig vagy áron aluli privatizációhoz vezet, vagy pedig teljesen elijeszti a potenciális vevőket.