Óriási kereslet az elektronikai cikkek iránt

2003.09.17. 10:35
A szórakoztató elektronikai készülékek piacának kivételesen nagyarányú első félévi növekedése a korábbi karácsonyi szezonokra emlékeztet. Értékben 15, mennyiségben 25 százalék feletti mértékben kelt el több videó, tévé és más hasonló idén februártól májusig, mint az előző év hasonló időszakában.
A szórakoztató elektronikai készülékek piacának kivételesen nagyarányú első félévi növekedése a korábbi karácsonyi szezonokra emlékeztet. Értékben 15, mennyiségben 25 százalék feletti mértékben kelt el több videó, tévé és más hasonló idén februártól májusig, mint az előző év hasonló időszakában. Erről tájékoztatott Schiller Tamás, a GfK Piackutató Intézet területvezetője a folyamatos, úgynevezett Non Food Tracking kutatás alapján.

Minden, ami digitális

Az átlagnál sokkal nagyobb a forgalom mindenből, ami digitális. Különösen a DVD lejátszó illetve a hordozható CD lejátszó piaca erősödött meg, de mind nagyobb a kereslet a digitális camcorder iránt is. Várható, hogy a forgalom emelkedése 2003-ban, egész évben 10 százalék felett haladja meg a múlt évit. A szórakoztató elektronikai piac mérete elérheti idén a 150 milliárd forintot.

A rendkívül nagyarányú piacbővülést két fő okkal magyarázza Schiller Tamás. Egyrészt a jövedelmekből a korábbiaknál nagyobb arányt adnak ki fogyasztásra. Másrészt a fogyasztásra fordított pénzből azért áramlik egyre több a szórakoztató elektronikai szektorba, mert kéthetenként nyílt olyan üzlet, amely árengedményes bevezető akciókkal csábítja a vevőket. Múlt év eleje óta 25 szaküzlet, két-két óriási eladóterű Electro World és MediaMarkt mellett a Tesco nyolc és az Auchan három új hipermarketje járult hozzá a szórakoztató elektronikai készülékek kínálatának bővítéséhez.

Csökken az átlagár

Az árengedmények következtében csökken az átlagár. Például a házi mozi átlagára idén április-májusban 53 százalék a múlt évi hasonló időszakhoz képest. A DVD felvevő átlagos áránál 83, a DVD lejátszóénál pedig 49 százalék a mutató. A sorozatos boltnyitások, a kereskedelmi hálózat bővülése a piackutatók szerint még három évig húzódhat. Bár az EU-belépéssel felgyorsul a fejlődés, és elképzelhető, hogy a kiskereskedelmi hálózat szerkezete megszilárdul 2005 végére.

A magyarországi kétszámjegyű növekedés hasonlít a piacbővülés szlovákiai és lengyelországi üteméhez, állapítja meg a GfK területvezetője. Csehországban értékben már csak négy százalékkal emelkednek az eladások, állapítja meg a világpiacról szóló tanulmány, amit a GfK csoport nürnbergi székhelyén a Non-Food Tracking részleg jelentetett meg augusztus végén.

Tévét vesznek Közép-Európában

Közép-Európa országaiban a szórakoztató elektronikai cikkek kereskedelmében a hagyományos tévé-készülékek dominálnak: rájuk jut a forgalom 49 százaléka. A közepes méretű képernyők továbbra is nagyobb szerepet játszanak régiónkban, mint Nyugat-Európában.

Minden második újonnan vásárolt készülék képernyőjén az átló 50 vagy 55 cm-es. A piac növekedésében azonban évek óta a nagyobb, többféle funkcióval felszerelt készülékek játszanak oroszlánrészt. A 72 cm átmérőjű képernyővel rendelkező készülékek forgalma idén várhatóan megduplázódik a piackutatók szerint.

Fogy a DVD is

A DVD lejátszók iránti kereslet 145 százalékos növekedését "orbitális"-nak nevezi a tanulmány. 2003 az első év, amikor a kereskedelem több DVD lejátszót értékesít, mint videó lejátszót. Mivel a háztartások ellátottsága DVD lejátszóból jóval 10 százalék alatti, az árak pedig zuhannak, átlagosan 33 százalékkal egyetlen év alatt, a jövőben is a forgalom nagyarányú növekedése várható. Ugyanakkor a DVD felvevők értékesítése még marginális, mivel az egész DVD forgalom egy százalékát éri el.

A videó felvevők iránti érdeklődés szintén növekszik régiónkban. A háztartások ellátottsága belőlük is alacsonyabb a nyugat-európainál. A jelenlegi növekedési mutatók kétszámjegyűek. A kedvező trend a digitális felvevőknek köszönhető, amelyek a felvevők piacából mennyiségben 60, értékben 72 százalékkal részesednek. A digitális camcorderek átlagára a négy országban jelenleg 732 euró, a tavalyinál 25 százalékkal alacsonyabb.

A hifi-piac a mikro berendezéseknek és a házimozi rendszereknek köszönhetően növekszik. A kereslet házimozi rendszerek, azaz DVD funkcióval ellátott, digitális dolby hangzással ellátott hifi rendszerek iránt 200 százalékot meghaladó mértékben növekszik.

Egyre többet költünk elektronikára

A hordozható készülékek szegmensében a hordozható CD lejátszók forgalma emelkedik rendkívül dinamikusan, 108 százalékkal. A lejátszók egynegyed részéhez tartozik MP3 playback funkció, és a tendencia pozitív. Ugyanakkor kizárólag az MP3-as lejátszóra nem jelentkezik számottevő igény.

A négy szóban forgó országban egy háztartás évente átlagosan 142 eurót költ szórakozató elektronikai készülékekre. Ez a nyugat-európai középérték 58 százaléka. A szórakoztató elektronikai készülékek piaca régiónkban olyan ütemben növekszik tovább, ahogyan a vásárlóerő fejlődése lehetővé teszi. A GfK-tanulmány ebben az irányban is pozitív hatást vár az EU-belépéstől.

Nyugat-Európában a szórakoztató elektronikai készülékek piaca 1998 óta évi egy-hat százalék között növekedett. Idén értékben az első félévben három százalékos csökkenést regisztráltak tavaly január-júniushoz képest. A teljes évre azonban várhatóan meglesz a plusz egy százalék. A fejlett országok telített piacain innovatív készülékek révén bővíthető a piac, állapítja meg a GfK-csoport tanulmánya. Plazma tévé, kivetítő tévé, DVD lejátszó/felvevő és MP3 befolyásolja a nyugat-európai keresletet. Így annak ellenére fejlődik a piac, hogy idén nincs világszerte széleskörű érdeklődésre számot tartó nagy sportesemény.