Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Mit vásárol diszkontban a magyar?

2006.09.08. 09:31
Lassul a diszkontok terjeszkedése. Míg a bolttípus tavaly 48 új egységgel gyarapodott, addig idén az első hét hónap során „csak” 17-tel. Így is folytatódik a diszkontcsatorna piaci részesedésének évi egy százalékpontos növekedése: 2005. július-2006. júniusban 15 százalék jutott rá az élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum ACNielsen által felmért kiskereskedelmi forgalmából, szemben az előző periódus 14 százalékával.

Különösen az élelmiszerek forgalmazásában erősítették pozíciójukat a diszkontok, és 17 százalékra növelték részesedésüket 2005. július-2006. júniusban, az előző időszak 15 százalékával szemben.

Az ACNielsen adatai szerint a forintban kifejezett forgalomból a bolttípus részaránya kiemelkedik – 2005 július-2006 júniusban – többek között a következő kategóriákban: túró a legnagyobb mértékben, majd következik a mogyoró, mélyhűtött pizza, jégkrém, tartós piskóta, croissant, mélyhűtött burgonya, étolaj, sós túrókrém, túró, táblás csokoládé, vermut és olívaolaj. Az említett kategóriákból a diszkontok piaci részesedése meghaladja a 22 százalékot.

Népszerű saját márkák

Kulcsszerepet játszanak a magyarországi diszkontok a kereskedelmi márkás termékek további térnyerésében. Egyre nagyobb hányad jut rájuk a forgalomból; amíg 2004 július-2005 júniusban a diszkontban eladott élelmiszerek értékének 27 százaléka jutott saját márkás termékeikre, egy évvel később már 43 százalék.

Az átlagot különösen meghaladja például 70 százalék feletti saját márkás részaránnyal a paradicsomlé, mélyhűtött burgonya, energiaital és kutyaeledel. A háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál az egy évvel korábbi 9 százalékos részesedésről érzékelhetően nem lépett előre a diszkont. Némi növekedés tapasztalható ugyan, de a kerekített mutató továbbra is 9 százalék.

Az élelmiszerhez képest az elmaradás fő oka, hogy a diszkont erős versenyben áll vegyi árunál a hipermarkettel. A legnagyobb eladóterű csatornára jut ugyanis az összes értékesített háztartási vegyi áru 38 százaléka. A testápoló kategóriákban pedig a három drogériahálózat jelenleg közel 350 egysége támaszt jelentős konkurenciát a diszkontnak.

A hipermarketek diktálnak

A hard és a szoft diszkontok közös ismertetőjele, hogy választékukban a tömegtermékek dominálnak. A lakóhelyek közelében lévő telephelyeken működnek, és kínálatukkal fő törekvésük, hogy kielégítsék, illetve ösztönözzék a gyakori élelmiszer-vásárlásokat.

A hard diszkont általában kisebb, 1000-1500 közti cikkelemet kínál, és ezáltal magas az egy cikkelemre jutó forgalma. Nemzetközi tapasztalatok szerint a hard diszkont városközpontokban általában 300-400 négyzetméteres eladótérrel rendelkezik, külvárosokban ez felmegy 600-1000 négyzetméterre.

A szoft diszkont szélesebb szortimentje 1500-3000 cikkelem között szokott mozogni. Tulajdonosa telephelyet is rugalmasabban választ. Bárhol megjelenik, ha a piaci vonzáskörzet megfelelő. Méretének sincsenek merev határai: A kicsik eladótere 300-500 négyzetméteres, a közepeseké 500-1500, míg a nagyoké 1500-3000 négyzetméter is lehet.

Élen a Tesco és a Lidl

A fent vázolt nemzetközi gyakorlattól eltér a jelenlegi magyarországi kép. Nálunk a hipermarketek diktálják az iramot, gyors terjeszkedésükkel. Kihívásukra a legkeményebb hazai diszkontlánc, a Lidl eddigi 61 üzletét 1000-2500 négyzetméter közötti eladótérrel nyitotta meg. Ebben a szegmensben egyetlen diszkontüzlet sem támaszt neki versenyt, ugyanis a másik három lánc üzleteinek zöme 401-1000 négyzetméter közé sorolható. Azon kívül két lánc működtet összesen 31 kisebb, 201-400 négyzetméteres üzletet.

Összességében megállapítható: a diszkontok továbbra is főszerepet játszanak a kiskereskedelmi forgalom koncentrálódásában, a hipermarketekkel együtt. A nyilvánosságra került tervek szerint elsősorban a Tesco terjeszkedik különböző méretű hipermarketekkel, valamint a Lidl viszonylag nagy eladóterű üzletekkel.

A hard diszkontok Európa többi országában is növelik piaci részesedésüket. Külföldi tapasztalatok alapján valószínűsíthető, hogy a diszkontok a kis boltoktól vesznek el részesedést. Ezt alátámasztják a friss magyarországi adatok. A diszkontok mellett, ha kis mértékben is, de mind a hiper- és szupermarketek, mind a hazai láncok piaci részesedése nőtt 2005 július-2006 júniusban, az előző évhez képest.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.