Eljön az áremelések kora

2006.05.04. 08:23
Több ágazatban is elkerülhetetlennek tartják az áremelést a Napi Gazdaság felmérése szerint, ami a közeljövőben az alapvető élelmiszereket - tej, kenyér, húsáru - érintheti elsősorban. A termelők, feldolgozók azonban ezúttal is kemény harcokra számíthatnak a termékeiket értékesítő multikkal, akik a nyomott árakra alapozzák üzletpolitikájukat.

Drágább lesz az autózás , szakértők szerint a 300 forintos benzinár egyfajta középértéknek számít majd a következő hónapokban, kisebb-nagyobb kilengésekkel. A fuvarozók már túl vannak egy áremelési hullámon az idén, de amint eléri a benzin a 300 forintot, további tarifanövelést hajtanak végre. Nehezebb helyzetben van a teherfuvarozás, ahol az előre lekötött szerződések miatt nem megy könnyen az áremelés kicsikarása. Az elemzők hónapról hónapra feljebb srófolják az idei inflációs prognózisukat, s a jegybank is egyre pesszimistább. A szakértők szerint elsősorban az árfolyam és az olajár alakulása befolyásolja az idei folyamatokat, a bérek oldaláról nincs nyomás. Minden tervet boríthat viszont, ha igazak azok a hírek, hogy a kormány a középső áfakulcs emelésére készül: ebbe a körbe tartoznak az alapvető élelmiszerek.

Mindennapi kenyér

A fogyasztókat is érinti az élelmiszerekre vonatkozó 15 százalékos áfa 5 százalékos emelése, amelyet az új kormány tervei között emlegetnek. A sütőiparban gazdálkodókat azonban alapvetően nem ez, hanem az üzemanyag és a liszt ára befolyásolja – mondta Ilonka Boldizsár. A Magyar Pékszövetség elnöke negatívumként említette, hogy az üzemanyag ára folyamatosan nő, a liszt áremelését pedig már bejelentették a malmok és ez már meg is jelent a pékségekben. A multinacionális üzletláncok vélhetően alacsonyan tartják majd az áraikat, a jobb minőséget előállító magánvállalkozók azonban várhatóan megpróbálnak egyeztetni a kereskedőkkel arról, hogy áraikban milyen mértékben lehet a költségeiket érvényesíteni.

Az áremelési szándékok biztosan eltérő mértékűek lesznek, ahogyan eddig is az ilyen tárgyalások alkalmával. A pékeknek apró lépésekkel, de sikerült a korábbiakban is némi emelkedést elérniük az átadási árban, az országban eltérő mértékben. Az Alföldön és a Dunántúlon idén március körül néhány forintos áremelés már történt, a további alapanyag-drágulás azonban indokolja a további emelést, még ha minimális mértékben, a költségek áthárítása arányában is. A Jász-Sütőház Kft. is rákényszerül arra, hogy árat emeljen – jelezte a cég vezetését is ellátó szakember. A kenyérnél várhatóan kilogrammonkénti 8 forintos, a zsömlénél, kiflinél 1-1 forintos áremelkedés vált szükségessé – tette hozzá Ilonka Boldizsár.

Kiss Pál István, a Friesland Hungária Rt. elnök-vezérigazgatója emlékeztetett arra, hogy a költségek a tejiparban is növekedtek, áremelés azonban nem történt az importnyomás és a kereskedelem ellenállása miatt. Ami igazán aggasztó – fogalmazott a cégvezető –, az az üzemanyagárak emelkedése, ezt mindenképpen ellensúlyozni kell. A Friesland Hungária Rt. nem elsősorban áremeléssel próbálja elérni ezt, hanem a partnereivel való együttműködés kapcsán igyekszik a költségeket csökkenteni. Az üzemanyagáremelkedés nem most kezdődött, e drágulás következtében pedig a logisztikai költségek úgy „elszabadultak”, hogy a tejtermékek kijuttatása a boltokba már csaknem annyiba kerül, mint a feldolgozás. Az iparágban a logisztikai költség már 10-15 százaléka az összes költségnek, míg korábban 2-3 százalékkal alacsonyabb volt.

Túl sok a tej

Az ágazatban most éppen sok a többlettej, a zöldtakarmány miatt több tejet adnak a tehenek, mint a téli időszakban, ezért a tejipari cégeknek ma nem könnyű árat emelniük – hívta fel a figyelmet Kiss Pál István. A forint árfolyamváltozása előbb-utóbb nemcsak az üzemanyagárakba, hanem egyéb költségekbe, például a csomagolóanyagok – főként a műanyag alapanyagúak – árába is begyűrűzik. A jelenlegi 260-265 forintos euróárfolyam mindenesetre 8 százalékkal magasabb, mint amihez az elmúlt másfél év során hozzászokott a gazdaság. Ezért áremelés lesz, 3-4 százalék mindenképpen – mondta a szakember, nyitva hagyva a kérdést, hogy ezt az említett bő termelés mellett májusban meg tudják-e lépni a cégek.