Drágulnak a kisautók

2004.07.20. 07:49
Előreláthatóan drágábbak lesznek a kisautók, mert jövő év október végéig végbe kell menni az Európai Unióban az árharmonizációnak. Vagyis egyes országokban szállított autók között nem lehet nagyobb az eltérés öt százaléknál.
Az év első felében 104 439 személygépkocsi kelt el Magyarországon, 2,7 százalékkal több, mint az elmúlt év azonos részében. A vártnál valamivel gyengébb piacbővülés oka egyrészt a jövedelemkiáramlás viszszaesése, azaz a vásárlóerő gyengülése, illetve a vásárlók várakozása, hogy az uniós csatlakozás árcsökkentéssel jár - mondta a Világgazdaságnak Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.

Ám az autók nemhogy olcsóbbak, még drágábbak is lesznek, hiszen az uniós előírások szerint a jövő év októbere végéig végbe kell mennie az árharmonizációnak. Ez a szállítói árra vonatkozik: nem lehet öt százaléknál nagyobb eltérés az országok importőreinek szállított autók gyári ára között. Miután azonban a magyar piac 85,5 százalékát kitevő kis- és alsó középkategóriás autók a korábbi EU-tagországok átlagánál olcsóbban érkeznek az országba, jövő őszig fokozatos árszintemelkedés várható - emelte ki Győző Gábor.

A vásárlók kivárása alig zavarta meg a piacot: az idei évre 210 ezer új személygépkocsi eladásával számol az egyesület a tavalyi 208 441 után. A múlt évi eladás viszont 21 százalékkal volt több a 2002-esnél. Az idei első fél évben érdekes a Suzuki, az Opel és a Citroën visszaesése, illetve a Renault, a Skoda, a VW, a Peugeot, a Daewoo, a Ford és a Toyota piaci részesedésének további erősödése.