E-adózás: bevallás csak kitartóknak

2005.05.20. 00:29
Az adóhivatal honlapjáról évek óta letölthetők az adóbevallás elkészítéséhez szükséges programok, de az elektronikus adózás még gyerekcipőben jár. Április óta elvileg interneten is benyújtható az APEH-nyomtatványok kétharmada, ám az ehhez szükséges procedúra sajátos megvilágításba helyezi azt, amit a gyors és hatékony elektronikus közigazgatásról gondolunk. Cikksorozatunk második részében azzal foglalkozunk, miért nem sikerült az elektronikusan kitöltött adóbevallást interneten feladnunk.

Sikertelen bejelentkezés - ezt a választ kapja az egyszeri felhasználó, amikor az Intézze interneten! szlogen szellemében szeretné valóban interneten intézni közügyeit. Egészen konkrétan az ideiglenes regisztrációhoz kapott kódunkkal szeretnénk magunkat aktiválni a rendszerben. Sajnos a "sikertelen bejelentkezés" kiírásból az sem derül ki, hogy a jelszót gépeltük-e el vagy a felhasználói nevünket felejtettük el néhány óra alatt.

A nyomtatványok kétharmada küldhető be elektronikusan

Pedig már idáig eljutni sem volt könnyű. Az adóhivatal honlapján jelenleg 114 nyomtatványkitöltő szoftver van, ám ebből csak 82 küldhető be elektronikusan, a maradék 32-et (vagyis az összes programnak az egyharmadát) kitöltés után csak kinyomtatva és aláírva, postán lehet eljuttatni az adóhivatalhoz. Miután meggyőződtünk arról, hogy a mi programunk, a személyi jövedelemadó bevallását szolgáló szoftver lehetővé teszi a valódi elektronikus adózást, lelkes és már-már profi elektronikusadózóhoz méltón a posta helyett az ügyfélkapu felé vesszük virtuális lépteinket.

A neheze még csak most jön, noha az ügyfélkapu már a portál címoldaláról elérhető. Ez azért igazán örvendetes, mert az ügyintézőben - ahol logikusnak tűnt ennek a funkciónak az elhelyezése -, a virtuális okmányiroda látványos bannerével szemben mindössze egyetlen, a fejlécben elrejtett link található, ahonnan a regisztrációt el lehet indítani. Innen az ügyfélkapu nyitóoldalára lehet lépni, amely segítségével az elektronikusadózó "személyazonossága igazolása mellett biztonságosan kapcsolatba léphet elektronikus közigazgatási ügyintézést nyújtó intézményekkel", olvashatja a megnyugtató sorokat.

Okmányiroda vagy digitális aláírás

Az ügyfélkapu használatához regisztrálni kell, ez történhet interneten vagy személyesen, okmányirodában. Az internetes regisztráláshoz ki kell tölteni egy úgynevezett regisztrációs adatlapot, ami azonban csak ideiglenes, harminc napra szóló regisztrációt jelent. Ennek nyomán az adózó kap egy e-mailt egy egyszer használatos jelszóval. Ezt követően öt napon belül kell aktiválnia magát az elektronikusadózónak, különben törlik a rendszerből. Felhívják a figyelmét arra is, hogy az egyszer használatos jelszót az első használat alkalmával változtassa meg - ez ugye az egyszer használatos kifejezés jelentésére -, valamint arra, hogy az aktiválást követő harminc napon belül el kell mennie egy okmányirodába, különben mindaz, amit addig csinált, nem ér semmit.

Az adózó mehet egyből az okmányirodába is, ahol ugyancsak ki kell tölteni a regisztrációs adatlapot, majd ugyancsak e-mailben kap egy ugyancsak ideiglenes regisztrációra alkalmas jelszót. Ezt a belépést követően - amelyre az okmányirodában tett látogatást követően öt napja van, különben szintén törlődik - ugyancsak meg kell változtatnia.

Aki lassú volt, állhat sorban

Az eljárás tehát viszonylag bonyolult, de még nincs vége. Amikor ugyanis aktiválni szeretnénk magunkat, megjelenik a már említett "sikertelen bejelentkezés" üzenet, és kezdődhet a macska-egér harc. Gyorsan elbizonytalanodunk rövidtávú memóriánkban - nevezetesen, hogy jól emlékszünk-e a néhány órával korábban megadott felhasználói nevünkre, amit a jelszavunkat tartalmazó levélben nem tüntettek fel -, és végigpróbáljuk a világhálós kalandozásaink során használt valamennyi nevünket, de hiába.

A sikertelenbejelentkezés-oldalon két menüpont található, a Segítség csak általános információkat tartalmaz, a Kapcsolat viszont egy űrlapot ad, ahová leírhatjuk a konkrét problémánkat. A választ a magyar közigazgatás e-kommunikációjának korábban tapasztalt tempójához képest gyorsan, 3 óra 18 perc alatt megkapjuk, ami áprilisi versenyünkben a harmadik helyet jelentette volna. A válasz nem tartalmaz érdemi információt, nem tudjuk meg, hogy a felhasználói nevünket vagy a jelszót írtuk-e el, avagy átfogó rendszerhibával találkoztunk (ugyanis többekkel beszéltünk, akiknek szintén nem sikerült aktiválniuk magukat a rendszerbe), így ismét levelet írunk, amire csütörtökig estig nem kaptunk választ.

Eddig ötezren regisztráltak

Így, noha a regisztrációt szerdán este kezdtük el, péntek délelőttre nem sikerült elektronikusbevallás-beadásra kompatibilissé tenni magunkat. Az eljárás nehézkességét látva talán nem meglepő, hogy noha az ügyfélkapu április elseje óta működik, az indulása óta a mintegy kétmillió önadózóból május közepéig mindössze ötezren regisztrálták magukat, de ebből mintegy 1700-an még csak ideiglenes regisztrációval rendelkeznek. Azt, hogy közülük hányan nem tudták aktiválni magukat a sikertelenbejelentkezés-üzenet miatt, nem tudjuk.

Mivel az szja-bevallást május 20-ig be kell nyújtani, aki eddig nem regisztrált vagy hozzánk hasonlóan nem tudta véglegesíteni regisztrációját, idén már kimarad a valódi e-bevallásból (hacsak az szjá-n kívül nem kell más adót is fizetnie). Nincs más választása, a nyomtatványt kiprintelve elindulhat a legközelebbi postára, ahol, az adóbevallási határidők tapasztalatai alapján lesz néhány órája, hogy elgondolkodjon az e-közigazgatás furcsaságairól.