Jókedvűek lettek a vállalatok

2007.06.06. 10:15
Egyre optimistábbak a hazai nagyvállalatok, de jókedvüket nem a hazai, hanem a nemzetközi konjunktúra okozza: a belföldi kereslet élénkülésében nem, az exportpiacaik bővülésében viszont bíznak a nagyok. Utóbbinak is lehet köszönhető, hogy az inflációnál kisebb áremelésre készülnek itthon.

Az Ecostat májusi top 100 konjunktúraindexe 54 százalék, két százalékponttal magasabb az áprilisi értéknél. A hazai nagyvállalatok rövid távú gazdasági várakozásaiban mérsékelt optimizmus érzékelhető, a bizalmi trend október óta emelkedik.

A javuló index összhangban van a makrogazdaság első negyedévi kedvező teljesítményével, de a bizalom javulása alapvetően a külpiacok bővülésével indokolható. A GDP január-márciusban az elemzői várakozásokat meghaladó ütemben bővült, a bruttó hazai termék előzetes adatok szerint 3 százalékkal növekedett. A relatíve kedvező eredményeket a nettó export bővülése biztosította, a belső fogyasztás és a beruházás lassul. Ugyanakkor az államháztartás hiánya érezhetően mérséklődik.


A világgazdasági, ezen belül az európai konjunktúra kedvező értékesítési lehetőséget teremt a hazai nagyvállalatok számára, a globális folyamatokból élénk keresletre lehet számítani az év egészében. Májusban a külföldi kereslet bővülésével a nagyvállalatok közel kétharmada, stabilitásával 35 százaléka számolt, piacai elvesztésétől csak 5 százalékuk tartott. A belföldi értékesítés megítélésében a cégek valamivel borúlátóbbak. Negyedéves visszatekintésben 36 százalékra emelkedett a hazai piac szűkülésével számolók aránya, s 23 százalékra nőtt az eladási lehetőségek javulásában bizakodó cégek aránya. Fél éven belül a belföldi kereslet szinten maradását vélelmezi a cégek fele, élénkülést vár negyedük. A prognózis április óta valamelyest javult.

A nagyvállalatok több mint háromnegyede az ország gazdasági helyzetében kismértékű javulást, illetve stabilitást vár. A pesszimista jelzések aránya az év eltelt hónapjaihoz viszonyítva jóval alacsonyabb, 16 százalék. A top 100 csoport legutolsó előrejelzése szerint 2007-ben a fogyasztói árak átlagos emelkedése 6,7 százalék lehet, a prognózis megegyezik az áprilisival. Ezzel együtt a vállalkozások éves áremelési szándéka 2,4 százalék, ez jelentős visszafogottságra utal.