Csúszásban az e-díjszedés a sztrádákon

2005.10.25. 08:35
Az úthasználattal arányos rendszer vezetnének be Magyarországon is. A tervek szerint 2008-tól elektronikusan szednék be az úthasználati díjat a teherautóknál, majd később a személyautóknál is. A rendszer kiépítésére kiírt pályázatokat azonban visszavonták.
Visszavonta az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt. az elektronikus díjszedés előkészítése jegyében kiírt három közbeszerzését - erősítette meg a VIlággazdaság információit Tóth Judit, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője. Ennek pedig az az oka, hogy az útszakmán belüli átalakulások részeként az e-rendszert kidolgozó díjstratégiai iroda az ÁAK Rt.-től az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatósághoz (Úkig) kerül át. Ez azonban szerinte nem okoz csúszást a teherautók úthasználattal arányos díjfizetésének 2008. január 1-jétől tervezett bevezetésében, hiszen az Úkig rövidesen azonos tartalommal gyorsított eljárást ír ki a díjmentes gyorsforgalmi útszakaszok felülvizsgálatára, a forgalmi és díjbevételi tanulmányra, valamint a piackutatásra.

Az ÁAK Rt. az elektronikus díjszedési rendszer kiépítésére és üzemeltetésére felhívó nemzetközi tender kiírását januárra tervezte. Az előkészítés korábbi menetrendhez képest késésben lévő indításaként hirdették meg augusztusban az azóta visszavont három tendert. A díjmentes gyorsforgalmi útszakaszok 2005. évi felülvizsgálatát egy tavalyi GKM-rendelet is előírja. Magyarországon ugyanis a mintegy 700 kilométeres autópálya-hálózat körülbelül egyharmada díjmentes (Ausztriában például egy centiméternyi sincs ilyen). Ugyanakkor a fizetős sztrádák úthasználati díjának kell fedeznie az előbbiek üzemeltetési, fenntartási és időszakos felújítási költségeit is. A felülvizsgálatot elvégzik mind a 13 jelenleg díjmentes szakaszon, az M0-s gyűrű déli és északi szektorán, a 2/A és a 15-ös főúton, az M7-es megépítendő új határátkelő szakaszán, az M70-es és az M9-es autóuton.

Kiírt, majd visszavont pályázatok

A forgalmi és díjbevételi tanulmány készítésének célja egyebek között a különböző járműkategóriák "költségokozási" arányának meghatározása. A feladat kiterjed az elektronikus díjszedés forgalmi adatainak előrejelzésére, a díjszintek meghatározására, az elektronikus díjszedés várható bevételére.

Az ÁAK Rt. a piackutatásra írta ki a harmadik pályázatot a nyáron. Ennek során az autópályadíj-szintek hatásának értékeléséhez "nagy mintás" kutatásra kért ajánlatot. Erre azért van szükség, hogy a lakossági, fuvarozói, tömegközlekedési (azaz valamenynyi) célú gépjárműhasználat feldolgozásával olyan adatokhoz - illetve elemzésekhez - jussanak, amelyek segítséget adnak a hosszú távú díjpolitikai elképzelések kialakításához, az elektronikus díjrendszer bevezetéséhez.

Az elektronikus díjszedés hazai bevezetésének koncepcióját a gazdasági miniszter február végén fogadta el. Az úthasználattal arányos rendszer bevezetését egyrészt európai uniós direktíva írja elő, másrészt megvalósítását - többek között - az is indokolja, hogy a matricás rendszer hosszú távon nem tudja finanszírozni az egyre bővülő sztrádahálózat üzemeltetési, fenntartási és időszakos felújítási költségeit.

A díjstratégia Úkighoz kerülésével az ÁAK Rt.-nél az autópályák üzemeltetése és fenntartása marad. Ezek finanszírozása is módosul, az eddigi gyakorlattól eltérően a matricabevétel nem marad a társaságnál, hanem a jövőre tervezett 30,7 milliárd forint a 2006. évi költségvetési törvény javaslatában - az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzat jogutódja, az útpénztár bevételi során - jelenik meg. Az állam pedig díj ellenében rendeli meg a gyorsforgalmi úthálózat kezelését az ÁAK Rt.-től.