Leállították az egymilliárdos céginformáció-fejlesztést

2008.08.12. 11:01
Egy hónapon belül lezárul a Microsec Kft. által működtetett céginformációs szolgáltatás vizsgálata az igazságügyi minisztériumban. A rendszert az Állami Számvevőszék már egy tavalyi jelentésében (pdf-formátum) több helyen kritizálta. A cégbírósági és céginformációs rendszerek továbbfejlesztésére szánt, összesen 990 millió forintos uniós projektet viszont teljesen átdolgozzák, az ahhoz kapcsolódó első közbeszerzési tendert leállították.

Még mindig tart, és várhatóan egy hónapon belül fejeződik be az a vizsgálat, amelyet még idén tavasszal kezdeményezett Draskovics Tibor igazságügyi és rendészeti miniszter a cégszolgálat működéséről. A szaktárca korábban áprilisra ígérte annak lezárását, most azt válaszolták az Index kérdésére: "továbbra is tart a céginformációs szolgáltatás rendszerével kapcsolatos vizsgálat", annak befejeztéről azt mondták: az "várhatóan egy hónap".

Arról, hogy az egy magáncég, a Microsec Kft. által működtetett cégszolgáltatás (teljes nevén Országos Céginformációs és Cégnyilvántartó Rendszer, OCCR) vizsgálata pontosan milyen célból indult el, és mire terjed ki, a minisztériumtól nem kaptunk részletes választ (korábban azt mondták, az áttekintés a Microsec-szerződések "teljes időszakát magában foglalja"). Azt sem tudtuk meg, kitérnek a vizsgálat során a cégszolgáltatás tarifáira, holott ez az egyik olyan sarkallatos problémája a hazai céginformációs rendszernek, amelyet nemcsak a Microsecen kívüli, piaci cégadatbázist építő vállalkozások kifogásolnak, hanem már az Állami Számvevőszék is szóvátett.

Aránytalan árak

"Az adatátviteli költségek a legtöbb esetben meghaladták az IRM adat árait" – olvasható az elektronikus kormányzati szolgáltatások fejlesztéséről készült tavalyi számvevőszéki jelentésben. "Olyan ez, mintha postára adnánk egy 500 forint értékű csomagot, és a szállításért 5000 forintot kellene fizetnünk" – fordítja le a problémát a mindennapok nyelvére az egyik – társaihoz hasonlóan nevét üzleti okok miatt fel nem vállaló – üzleti szereplő, aki szerint ez egyszerűen "súlyos aránytalanság".

Az online céginformációs szolgáltatás jelenleg ugyanis úgy működik, hogy a minisztérium birtokában lévő adatok a Microsec által felépített és üzemeltetett hálózaton jutnak el az adatkérőig. Az adatoknak fix tarifájuk van, míg a Microsec az adatátvitelért az információs fájl nagysága szerint számláz. Hogy ebből milyen szélsőséges helyzetek állhatnak elő, arra az ÁSZ-jelentés konkrét példát is hozott: "az elektronikus cégközlönyért az IRM részére fizetendő díj bruttó 30 000 forint, ennek a műszaki szolgáltató által felszámított adattovábbítási díja viszont 139 061 forint" volt egy olyan esetben, amikor aztán az ügyfél le is mondott a szolgáltatásról.

Így alakult

Pedig a Microsec igazából semmiről sem tehet, ezt maguk a potenciális piaci konkurenseik is elismerik. "A minisztérium, ki tudja, miért, kényelemben, figyelmetlenségből, még a kilencvenes években kialakított egy monopolhelyzetet, amit azóta sem tud vagy akar megszüntetni" – mondja egyikük. A Microsec a kilencvenes évek közepén valóban közbeszerzési eljárás nélkül lett a cégszolgáltatás informatikai beszállítója, ezután viszont kétszer is sikeresen szerepelt közbeszerzési tenderen – igaz, mindkettőre egyetlen érvényes ajánlat érkezett, az övé.

A vállalkozás mostanra olyan szerves része lett a rendszernek, hogy kedvezményezettje lehet egy 990 millió forintos, részben európai uniós pénzből megvalósuló programnak is. A fejlesztési terv elektronikus közigazgatási operatív programjában (ekop) cégbírósági és céginformációs rendszerek továbbfejlesztése és korszerűsítése elnevezésű projekt. Az ehhez kapcsolódó első közbeszerzési tender már áprilisban meg is jelent – tehát elkezdték volna annak a cégszolgáltatásnak a vizsgálatát, amely működését ekkor már vizsgálták házon belül –, ám azt később visszavonták.

Továbbfejlesztették volna, de mégsem

Draskovics ugyanis az igazságszolgáltatási tanács hivatalának vezetőjével együtt átnézte a projektet, és "a projekt átdolgozása mellett döntöttek" – magyarázta a lépést a tárca sajtóosztálya. Az átdolgozást egyebek mellett azzal indokolták, hogy "a projekt egyes elemei már megvalósultak, illetve... további rendszerek felülvizsgálata, fejlesztése szükséges".

Hogy ez a felülvizsgálat összefüggésben volt-e a cégszolgálatos vizsgálattal, arra nem tért ki a minisztérium. Mindenesetre elgondolkodtató hogy a Számvevőszék már a tavalyi jelentéséban azt javasolta az IRM-nek: "intézkedjen a cégszolgálat működéséhez szükséges külső szolgáltatások szerződési hátterének, továbbá a szolgáltatások igénybevételéért fizetendő illetékek és költségtérítések átfogó felülvizsgálatáról". Ezt a javaslatot indokolhatja, hogy számvevők a cégszolgálat működésének számos elemét kifogásolták.

Súlyos kifogások

Így szóvá tették egyebek mellett, hogy a cégnyilvántartó és céginformációs rendszer működtetésére kötött "vállalkozói szerződések tartalmát hiányosan és a teljesítések ellenőrzésére alkalmatlan módon határozták meg, amit csak fokozott, hogy a kockázatok a belső ellenőrzés feltételeinek kedvezőtlen alakulása miatt nem kerültek kellő megvilágításba, így pozitív elmozdulás sem következett be".

Az ÁSZ emlékeztetett arra is: az eddigi egyetlen minisztériumon belül vizsgálat több hiányosságot is talált a cégszolgáltatásban. Így egyebek mellett "megállapította az OCCR működését segítő szoftverek tulajdonjogának tisztázatlanságát, illetve a rendszer- és szoftverdokumentáció hiányát, aminek következtében az informatikai rendszer pontos felépítését, működését a minisztérium nem ismeri". A legsúlyosabb kritika minden bizonnyal az, hogy "az IRM nem alakított ki olyan kontrollokat, amelyek alkalmasak az OCCR működtetésével kapcsolatos számlákon feltűntetett teljesítések igazolásához. Sem az IRM, sem a külső ellenőrzés részére nem álltak rendelkezésre a vállalkozó által igazolt teljesítések valódiságának megítélésére alkalmas kontrolladatok".