Befektetőre várnak a magyar elektromos autók

2008.08.05. 06:05
Bár több magyar érdekeltségű, alternatív meghajtással működő személyautó gyártása is küszöbönáll, a megfelelő tőkejuttatás hiányában a tiszta energiával működő autókból jelenleg csak a mintapéldányok futhatnak. Az őriszentpéteri Antro Kht. hármas hibridautója, a Solo csak néhány év múlva juthat el a szériaérettségig, a Bontino-, illetve a TZ-ELMA néven ismert projektek azonban ennél jóval közelebb állnak a megvalósuláshoz.

A Brixxon Elektromos Autó Kft. vezetősége már az év elején úgy döntött, hogy a kedvezőtlen gazdasági környezet miatt Ausztriában indítja be saját fejlesztésű elektromos autójának gyártását. A társaság azóta elkészítette első járműsorozatának két mintapéldányát és megkezdte a sorozatgyártás beindításához szükséges előkészületeket. A Brixxon augusztus 14-én Ausztriában mutatja be először nyilvánosan elektromos meghajtású járművét, a társaság ezt követően választja ki azt a befektetőt, amelynek tőkejuttatásával a weizi üzemben megkezdődhet a Bontino City Max gyártása. A lehetséges befektetők között található egy holland multinacionális vállalat, de Ausztriában is számos érdeklődő kereste meg a Brixxont. Az eddig családi vállalkozásként működő kft. a közeljövőben 3 milliárd forint értékű szellemi apporttal 4,3 milliárd forintra emeli jegyzett tőkéjét. Az apport hátterét részben a Brixxon saját fejlesztésű elektromos töltőállomása biztosítja. A társaság augusztus végén részvénytársasággá alakul, és elképzelhető a későbbi tőzsdei megjelenés is - mondta el a Napinak Horváth Sándor László, a Brixxon Elektromos Autó Kft. tulajdonos-ügyvezetője.

A szükséges tőkeinjekciót követően a Bontino sorozatgyártása szeptember 1-jétől indulhat meg. Mint arról már beszámoltunk, a Brixxon weizi fióktelepén építi fel első fotovoltaikus töltőállomását is, amely azon kívül, hogy alkalmas lesz bármely típusú elektromos autó akkumulátorainak feltöltésére, egyfajta turisztikai központként is funkcionál majd: a környezetbarát állomáson bioéttermet, irodákat is kialakítanak. A töltőállomás, valamint a gyártóbázis kialakítása hozzávetőleg 5 millió eurós beruházást igényel, amelynek mintegy ötödét vissza nem térítendő uniós támogatás biztosítaná. A Brixxon Kft. számos külföldi cégtől, szervezettől kapott előrendelést a Bontinóra, az elektromos autó első 18 ezer példánya már a gyártás megkezdése előtt vevőre talált.

A TZ-ELMA projektet és a mögötte álló hazai és külföldi befektetői kört képviselő Bednár András is hasonló, az autógyártást és az úgynevezett "solar carport" töltőállomások építését ötvöző tervekről számolt be. Az eredetileg német fejlesztésű elektromos autó magyarországi gyártását tervező, ám a projektet több járműtípusra és -kategóriára kiterjeszteni szándékozó székesfehérvári ügyvéd közölte: két ütemben tervezik a piacra lépést, amelynek első fázisa egy kísérleti, egyszerűsített projekt, viszonylag alacsony tőkeigénnyel. Ennek keretében az első évben mintegy 500 teljesen elektromos üzemű autó gyártását tervezik. A második fázishoz, a szériagyártás beindításához jelentősebb tőkebevonására van szükség, Bednár András ezért további befektetők közreműködésére számít. A második ütemben megvalósuló beruházások révén kezdetben évente 2 ezer, majd a teljes beruházást követően akár évi 20 ezer darab elektromos járművet gyártanak majd, a helyszínt azonban eddig még nem választották ki. A TZ-ELMA képviselője szerint Kecskemét, Nyíregyháza és Székesfehérvár is szóba jöhet gyártási helyszínként.

Bár a TZ-ELMA kishaszonjárműként is alkalmazható, az elsődleges célcsoportot a városlakók és az ingázók jelentik. A későbbiekben a kisteherautó és kisbusz kategóriában is piacra léphetnek, az ügyvéd szerint ehhez mintegy két év gyártási tapasztalatra van szükség. A szükséges tőke rendelkezésre állásától számított néhány hónapon belül megkezdődhet a próbagyártás, a beruházás megvalósulását követően pedig 6-8 hónap múlva elindulhat az első széria gyártása.