Ferenc, Olívia
-2 °C
4 °C

Telítődik az elektronikai piac

2005.09.09. 13:45
Távol-keleti márkákból fogy a legtöbb az elektronikai cikkek közül. A Gfk Hungária szerint a piac közelít a telítettséghez.
A magyarországi szórakoztató elektronikai piac 2005-ben a prognózisok szerint legfeljebb 5 százalékkal bővül. A növekedés elsődleges hajtóerejét a DVD termékek, a digitális videokamera, valamint az MP3 lejátszók jelentik - áll a GfK Hungária jelentésében.

A tanulmány szerint hazánkban a szórakoztató elektronikai termékekből a szakkereskedelemben értékesítik a legtöbbet, az eladási listákat a távol-keleti gyártók márkái vezetik. Általában jellemző az árubőség, a piac a jelek szerint közelít a telítettségi állapothoz. A szórakoztató elektronikai piac 2005/2006-ra prognosztizált, értékben legfeljebb 5 százalékos növekedésének mozgatórugói elsősorban a DVD termékek és a digitális videokamera, valamint az MP3 lejátszók.

A piac bővülése egyértelműen lassul, az eladott darabszám 2002-ben még közel 32, 2003-ban 40, tavaly pedig már csupán alig több, mint 15 százalékkal nőtt. Az értéket tekintve a növekedési indexek rendre 14,5, 24,5, illetve 4,7 százalék. Mindezzel párhuzamosan hazánkban is jól érezhető a modern technológiát reprezentáló termékcsoportok piaci erősödése, hiszen például projektoros televízióból 2004. február-májusi időszakhoz képest 2005. azonos időszakában több, mint kétszer annyit értékesítettek. A bevétel ennél a 135 százaléknál jóval kisebb ütemben, 88,5 százalékkal nőtt.

Az eltérő ütemet az magyarázza, hogy a termékek fogyasztói ára továbbra is csökken. Ez részint a piacért folytatott küzdelemnek, illetve annak köszönhető, hogy a csúcstechnológiás termékek egyre kevésbé számítanak újdonságnak. Ezzel együtt jelentősen bővült a DVD lejátszók és felvevők, valamint a házimozi-rendszerek piaca is. Az eladott darabszámokban bekövetkezett növekedés oka a szakértők szerint az EU-csatlakozást követően a lakossági fogyasztás struktúrájának átalakulásában, a fizetőképes kereslet jelentős csökkenésében, és a gyors technológiai fejlődés miatt elhalasztott vásárlásokban keresendő.