Akció
A piaci szakértők az árcsökkenést a nagy alapterületű szakáruházak, hipermarketek és kisebb szakboltok folyamatos nyitási akcióival magyarázzák. Tavaly 15 szakáruház, 2-2 Media Markt, illetve Electro World és 8 Tesco, továbbá 3 Auchan nyílt. Ezek mindegyike komoly akciókkal vezette be áruházát a köztudatba. Tekintettel arra, hogy az elektronikai üzletek folyamatos nyitása 2006-ig is elhúzódhat, az árak olvadása még egy jó darabig érzékelhető marad. A GfK Hungária Piackutató adatai szerint a szórakoztatóelektronikában is komoly árcsökkenés volt megfigyelhető, a DVD-írók esetében a 2003-as ár 83 százaléka volt a 2002-esnek, míg a DVD-lejátszók fele annyiba (egész pontosan 51 százalékkal kevesebbe) kerültek, mint egy évvel korábban. Az árcsökkenés azzal is magyarázható, hogy a nagy alapterületű áruházak közvetlenül a gyártótól vásárolják a termékeket, kiiktatva a nagykereskedőt.
A lakásépítési kedvtől függ
A szórakoztatóelektronikában és a háztartási gépeknél is nagyjából 10-10 százalékos piaci bővülés mutatkozott. A gyártók szerint a háztartási gépek forgalomnövekedése egyértelműen a lakásépítésekkel függ össze. A vevők nem szívesen visznek új lakásba régi háztartási gépeket. Ráadásul az új lakás árához mérten elenyésző a mosógépre vagy fridzsiderre kiadott összeg, még akkor is, ha az új otthon árát hitelből fedezik a vevők. Nagy kérdés természetesen, hogy a piacot hogyan érinti az esetlegesen csökkenő lakásépítési kedv. Mivel az ingatlanpiaci szakemberek sem képesek megjósolni, hogyan alakulnak idén az új lakásépítések, így a háztartási gépek piaci mozgását sem tudják pontosan számolni az elemzők. A szórakoztatóelektronika növekedésében is szerepet játszanak az új lakások, ám a növekedés hajtómotorja a csökkenő ár. A közvélemény-kutatások szerint a vásárlók jelentős része inkább elcsábul egy-egy, kihagyhatatlan lehetőségnek tűnő alacsony árú szórakoztatóelektronikai termékre, mint hogy spóroljon.