Miklós
-7 °C
2 °C

Ismét drágulnak az élelmiszerek

2006.09.26. 08:01
A pékek, a húsiparosok és a tejfeldolgozók is áremelést fontolgattak az őszre időzítve, persze nem mindegyikük, illetve cégenként más és más mértékben. Az árak emelése attól is függ, hogy az egyes ágazatokban mekkora verseny alakult ki. Előfordulhat az is, hogy emelik az árakat, majd akcióban visszaviszik azokat a korábbi szintre, ha a forgalom visszaesik a drágítás miatt.

A jelek szerint a fogyasztókat mindenképpen elérte az élelmiszerekre vonatkozó 15 százalékos áfa 5 százalékpontos emelése, ezt ugyanis a kereskedők áthárították. Az előállítási költségek növekedésével indokolt áremelkedésekkel azonban nem minden ágazatban elégedettek maradéktalanul. A kereskedők tapasztalatai szerint is érvényesíteni tudták szándékaikat a termelők, igaz, ők inkább a húsipart tartják eredményesnek.

Pékek: egy emelés volt, egy lehet

A pékek végre tudták hajtani a tervezett áremelésük első hullámát, körülbelül 10-15 százalékkal növelték az áraikat – mondta Ilonka Boldizsár, a Magyar Pékszövetség elnöke. A Jász-Sütőház Kft. vezetését is ellátó szakember felhívta a figyelmet arra, hogy ez az áremelés csak a korábbi időszak alapanyag-, illetve költségdrágulása nyomán következett be.

A bejelentett kormányzati megszorító intézkedések kapcsán nem zárható ki még egy áremelés, de ennek a lehetőségei még nem láthatók tisztán. Az áfaemelés hatását nem a pékeknek kellett „lenyelniük”, azt a kereskedők szintén a fogyasztókra hárították.

A sütőiparban gazdálkodókat különben alapvetően az üzemanyag és a liszt ára befolyásolja. Két éve nem tudták jelentős mértékben érvényesíteni a többletköltségeket áraikban, sőt tavaly 5-6 százalékos árcsökkenés volt. A közelmúltban 15-20 százalékos áremelési szándékot jeleztek.

Maradt még tartalék a húsárakban


Az áfaemelést továbbhárították a fogyasztókra a nagy áruházláncok a húsipari termékek esetében is, azaz nem a húsipari cégekkel „fizettették meg” az áfatöbbletet – hívta fel a figyelmet Remény Ervin. Az energiaárak és a szolgáltatási költségek infláció feletti idei növekedése indokolta áremelést ugyanakkor – tette hozzá a főként belföldi piacra dolgozó húsipari vállalkozásokat tömörítő Vállalkozó Húsiparosok és Húskereskedők Szövetsége (Húscéh) ügyvezető alelnöke – a húsipari vállalkozások csak részben tudták megvalósítani.

Szakértők szerint a húsiparban meghatározó költség még az alapanyag, ebből pedig oly mértékű a hiány Magyarországon, hogy importálni is kell. Mivel az élősertés-árak az áfa növekedésével egyidejűleg több mint 20 százalékkal emelkedtek, a Húscéh a főként nagy exportáló cégeket tömörítő Magyar Húsiparosok Szövetségével együtt (Hússzövetség) augusztus 30-án kiadott egy ajánlást a termelés folyamatosan emelkedő költségeinek és terheinek érvényesítéséről; ebben legalább 10, legfeljebb 25 százalékos áremelést tartottak szükségesnek.

A tejipar elérte célját

A tejiparban is sikerült végrehajtani a tervezett áremelést – erősítették meg az egyik nagy tejipari cég vezető tisztségviselőjének véleményét ágazati szakértők. A kereskedők ezt érvényesítik is áraikban, sőt az áfa emelkedéséből adódó többletterhet sem a tejfeldolgozókkal fizettetik meg, hanem áthárították a fogyasztókra.

A költségek a tejiparban is növekedtek, árat azonban korábban nem sikerült emelni az erős importnyomás miatt, pedig az üzemanyag drágulása nyomán az iparágban a logisztikai költség már az összes költség 10-15 százalékára rúg, míg korábban néhány százalékkal alacsonyabb volt. A forint árfolyamváltozása pedig egyéb költségekbe is begyűrűzött, például a csomagolóanyagok árába. A tejiparban a közelmúltban legalább 3-4 százalékos áremelést tartottak szükségesnek.

A versenytől függ, ki mikor tud emelni

Szeptember elsején az élelmiszerek áfakulcsa 15-ről 20 százalékra emelkedett, az árváltozás a legtöbb boltban maradéktalanul megjelent a fogyasztói árakban. Ráadásul erre az időszakra időzített több ágazat is áremelést, amelyek azonban csak részben voltak sikeresek – véli Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára is.

Tapasztalatai szerint a beszállítók szándékai érvényesülnek például a húságazatban, mivel ott viszonylag kicsi az árualap, így a kereskedőknek nincs nagy mozgásterük. Ráadásul az utóbbi hónapok árfolyam-alakulása (tartósan gyenge a forint) szintén az import ellen szól. A tejiparban (ahol egyébként elégedettnek tűnnek az árváltozásokkal) és a pékeknél azonban viszonylag erős a beszállítók közti verseny, így ott nehezebb a magasabb szállítói árakat tartósan érvényesíteni.

Vámos szerint több helyütt is kiderült már, hogy a piac egyszerűen nem viseli el a magasabb árszintet, így a gyártó által tervezettnél kisebb lehet az áremelés. Ilyen esetben a termékeket gyakran „leakciózzák”, majd utána alakítják ki az új árakat.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!