Ma még nagyon nehéz megmondani, mikor folytatódhat az M0-s keleti szektorából annak a 8,5 kilométernak az építése, amelyet az engedélyeztetési eljárás szabálytalanságai miatt október 12-én le kellett állítani - mondta Reményik Kálmán az interjúban. Hozzátette ugyanakkor, hogy az engedély megszerzése folyamatban van, sőt a sztrádaszakasz környezetvédelmi engedélye a napokban már meg is született.
Ez feltétele az építési engedély kiadásának, ami reményei szerint november első felében megszülethet. Az engedélyezési eljárásban részt vevő szakhatóságok nagy száma miatt az idő múlása a legnagyobb kockázat, mondta Reményik. Ha hosszú ideig elhúzódik az engedélyek megszerzése, a kivitelezőnek joga van - s jószerint nem is tehet mást - az NA Zrt.-vel kötött szerződésének módosítására, ami már önmagában is pluszköltséget jelenthet.
Ha jövő év november végére nem készül el az M0-snak ez a 26,5 kilométeres szakasza - amelynek része a vitatott 8,5 kilométer -, Magyarország megsérti a beruházás társfinanszírozójával, az Európai Unióval kötött szerződést, s eleshet a brüsszeli forrásoktól, amelynek összege meghaladja a 70 milliárd forintot. Ha csúszik az egyébként is rég várt M0-s építése, akkor majd már az adófizetők pénzéből kell finanszírozni az építkezést.
Ráadásul az NA Zrt. ebből az uniós keretből szeretné finanszírozni az M31 gödöllői átkötésének - ez egy 12 kilométeres autópálya-szakasz - építését is, amelynek kivitelezői pályázatát épp most akarják kiírni. Ha Magyarország elesik az uniós pénzektől - bár Brüsszel még nem zárta el a pénzcsapot -, már biztos nem marad forrás ennek a szakasznak a megépítésére, amely pedig nagymértékben tehermentesíthetné az M0 most leállított szakaszát és amelynek megépítését a zöldszervezetek is szorgalmazzák, fogalmazott Reményik Kálmán a Napi Gazdaságnak adott interjúban.
Arról, hogy elkészülhet-e a sztráda 2007. novemberére, azt mondta: van rá esély, bár ez nagyban függ az időjárástól, hogy például milyen lesz a december és a tavasz. Decemberben már többször van fagypont alatt a hőmérséklet, így földmunkát biztos nem tudnak végezni, a téli munkavégzés emiatt igen korlátozott.