Natália
-3 °C
7 °C

Kínai boltokból öltözünk

2004.10.21. 13:02
A ruházati cikkek forgalma idén az első félévben 12 százalékkal nőtt a tavalyi hasonló időszakhoz képest, és 149 milliárd forintot ért el. A GfK Piackutató Intézet FashionScope felmérése szerint a mennyiségi eladások még nagyobb mértékben, 17 százalékkal emelkedtek; a magyar lakosság 104 millió darab ruházati terméket vásárolt hat hónap alatt.
A kereskedelem átrendeződését mutatja, hogy jelentősen csökkent a szaküzletek piaci részesedése. Négy-öt éve a ruhát vagy cipőt vásárlók minden harmadik forintjukat ebben az üzlettípusban költötték el. Amíg tavaly január-júniusban a teljes forgalom 29 százaléka jutott a ruházati szakboltokra, addig idén már csak 24 százalék. A bolttípus azonban ennek ellenére tartja piacvezető pozícióját.

Távolkeleti bolt

A forgalom összetétele alig változik. Értékben a felsőruházat viszi el a pálmát, 52 százalékkal. Alsóruházatra 13 százalék jut a forgalomból, cipőre pedig 27 százalék. Az egyebek, mint például bébiruházat vagy kiegészítők részesedése nyolc százalék.

Szintén gyengül a második legnagyobb forgalmat lebonyolító utcai árus-piac szegmens helyzete: piaci részesedése értékben a tavalyelőtti 24 után ebben az évben eddig 18 százalék. A csökkenés egyben azt is jelenti, hogy erősödik a szervezett kereskedelem.

Ugyanakkor a hazai ruházati kiskereskedelemben szinte egyik évről a másikra vált jelentős tényezővé a távolkeleti bolt. Ebben az értékesítési csatornában a lakosság múlt év január-júniusban négymilliárd forintot adott ki, az összeg azonban idén több mint ötszörösére, 21 milliárdra emelkedett. Ez 14 százalékos piaci részesedéssel a harmadik helyet jelenti a bolttípusok ranglistáján.

Fehérnemű-szaküzletek

A távolkeleti boltok után a cipőbolt következik kilenc, majd a hipermarket és az egyéb csatornák nyolc-nyolc százalékkal. A ruházati cikkek piacán a jelek szerint egyelőre leállt a hipermarketek térnyerése. A sportbolt részesedése hat, míg a korábban szebb napokat látott hagyományos áruházé öt százalék.

A vásárlók életstílus szerinti csoportosítása szerint szembetűnik, hogy a magas jövedelmű, egyedül vagy párban élő budapestiek felülreprezentáltak a fehérnemű-szaküzletek, sportboltok és ruházati szakboltok vevői között. Viszont más rétegekhez képest sokkal kevesebbet vásárolnak utcai árusnál vagy piacon.

Az egyedül vagy párban, Budapesten vagy falun élő ötven évesnél idősebbek, továbbá a rossz anyagi körülmények között élő nagycsaládosok vásárlási szokásai abban térnek el az átlagtól, hogy felülreprezentáltak az utcai árusoknál-piacokon, használtruha boltokban és a távolkeleti üzletekben is. Az átlagosnál kevesebbet költenek ruházati szaküzletben és hipermarketben.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.