Emánuel
3 °C
12 °C

M5: kivásárlás vagy díjtámogatás?

2003.10.31. 09:13
A jórészt magánbefektetők által megépített M5-ös autópályát a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium régóta be akarja vonni a matricás állami díjrendszerbe. A Miniszterelnöki Hivatalba eljuttatott javaslatában több lehetőség is szerepel, és a tárca mindenképpen szeretné elérni, hogy a kormány még az idén elkötelezze magát valamelyik mellett - tudta meg a Népszabadság.
A Népszabadság úgy tudja, kedden juttatta el a Miniszterelnöki Hivatalba (MeH) az M5-ös autópálya kezelésével kapcsolatos elképzeléseit a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium. A szaktárca céljai között szerepel, hogy megoldást találjon a jórészt magánbefektetők által megépített autópálya bevonására a matricás állami díjrendszerbe.

Úgy tudni, a GKM több megoldási lehetőséggel számol az M5-össel kapcsolatban, és szeretné elérni, hogy a kormány még az idén elkötelezze magát valamelyik opció mellett.

Azonnali kivásárlás

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szerint a legjárhatóbb út az azonnali állami kivásárlás. Ehhez az államnak 2004-ben és 2005-ben 50-70 milliárd forintot kellene kifizetnie a konceszsziós társaságnak, s a költségvetésnek át kellene vállalnia az AKA 50 milliárd forint hitelét is. Kivásárlás esetén az M5-ös Szegedig vezető szakasza állami beruházás keretében valósulhatna meg - írja a Népszabadság.

Az azonnali állami kivásárlás után az M5-ösön is üzemen kívül helyeznék a fizető kapukat, és az autósok a matricás díjrendszerben használhatnák az autópályát.

Matricásoknak kedvezmény

A napilap értesülései szerint a GKM tervezetében szereplő javaslatok alapján arra is van mód, hogy a gyorsforgalmi utat a jövőben is az AKA üzemeltesse. A koncessziós társaság díjtámogatást kapna az államtól, és ezért cserébe a matricával autózóknak mindenkori díjaiból 40-50 százalékos kedvezményt adna.

Egyelőre nem egyértelmű, ki képviselné az államot a koncessziós jogosítványok kivásárlásánál, az viszont biztos, hogy a vételár fedezetéül a Postabank privatizációjából befolyó bevételek szolgálnak majd. Így a GKM javaslata szerint lehetséges állami vevőként a Magyar Posta (MP) Rt. és az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. egyaránt szóba jöhet.

Éves kompenzáció

A hírek szerint a GKM javaslatának utolsó egyeztetésein felmerült annak lehetősége is, hogy az M5-ös üzemeltetése teljes egészében az AKA kezében marad, ám az autósok az állami autópályákra érvényes matricával - további díjak fizetése nélkül - használhatják majd. A gyorsforgalmi út úgynevezett teljes árnyékdíjasítása esetén a költségvetésnek évről évre ki kellene fizetnie a koncessziós társaságnak a forgalom alapján járó reális bevételeit. Arról azonban, hogy ez mennyibe is kerülne, nem született megegyezés. Az AKA becslései szerint ez a megoldás évente 15-20 milliárd forint kiadást jelentene az állami költségvetésnek.

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.