M5: kivásárlás vagy díjtámogatás?

2003.10.31. 09:13
A jórészt magánbefektetők által megépített M5-ös autópályát a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium régóta be akarja vonni a matricás állami díjrendszerbe. A Miniszterelnöki Hivatalba eljuttatott javaslatában több lehetőség is szerepel, és a tárca mindenképpen szeretné elérni, hogy a kormány még az idén elkötelezze magát valamelyik mellett - tudta meg a Népszabadság.
A Népszabadság úgy tudja, kedden juttatta el a Miniszterelnöki Hivatalba (MeH) az M5-ös autópálya kezelésével kapcsolatos elképzeléseit a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium. A szaktárca céljai között szerepel, hogy megoldást találjon a jórészt magánbefektetők által megépített autópálya bevonására a matricás állami díjrendszerbe.

Úgy tudni, a GKM több megoldási lehetőséggel számol az M5-össel kapcsolatban, és szeretné elérni, hogy a kormány még az idén elkötelezze magát valamelyik opció mellett.

Azonnali kivásárlás

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szerint a legjárhatóbb út az azonnali állami kivásárlás. Ehhez az államnak 2004-ben és 2005-ben 50-70 milliárd forintot kellene kifizetnie a konceszsziós társaságnak, s a költségvetésnek át kellene vállalnia az AKA 50 milliárd forint hitelét is. Kivásárlás esetén az M5-ös Szegedig vezető szakasza állami beruházás keretében valósulhatna meg - írja a Népszabadság.

Az azonnali állami kivásárlás után az M5-ösön is üzemen kívül helyeznék a fizető kapukat, és az autósok a matricás díjrendszerben használhatnák az autópályát.

Matricásoknak kedvezmény

A napilap értesülései szerint a GKM tervezetében szereplő javaslatok alapján arra is van mód, hogy a gyorsforgalmi utat a jövőben is az AKA üzemeltesse. A koncessziós társaság díjtámogatást kapna az államtól, és ezért cserébe a matricával autózóknak mindenkori díjaiból 40-50 százalékos kedvezményt adna.

Egyelőre nem egyértelmű, ki képviselné az államot a koncessziós jogosítványok kivásárlásánál, az viszont biztos, hogy a vételár fedezetéül a Postabank privatizációjából befolyó bevételek szolgálnak majd. Így a GKM javaslata szerint lehetséges állami vevőként a Magyar Posta (MP) Rt. és az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. egyaránt szóba jöhet.

Éves kompenzáció

A hírek szerint a GKM javaslatának utolsó egyeztetésein felmerült annak lehetősége is, hogy az M5-ös üzemeltetése teljes egészében az AKA kezében marad, ám az autósok az állami autópályákra érvényes matricával - további díjak fizetése nélkül - használhatják majd. A gyorsforgalmi út úgynevezett teljes árnyékdíjasítása esetén a költségvetésnek évről évre ki kellene fizetnie a koncessziós társaságnak a forgalom alapján járó reális bevételeit. Arról azonban, hogy ez mennyibe is kerülne, nem született megegyezés. Az AKA becslései szerint ez a megoldás évente 15-20 milliárd forint kiadást jelentene az állami költségvetésnek.