Natália
-3 °C
7 °C

Idén már nem lesz olcsóbb a benzin

2005.04.14. 07:50
Noha több mint 10 százalékkal csökkent az amerikai könnyűolaj jegyzése április elejéhez képest, elemzői vélemény szerint ez nem feltétlenül jelent majd komolyabb árcsökkenést az üzemanyagpiacon, mivel azt tartósabb és jelentősebb feszültség jellemzi.
A tegnapi csökkenéssel együtt hathetes mélypontot ért el tegnap a nyersolaj ára, az amerikai könnyűolaj 61 centes csökkenést követően 51,25, a londoni Brent 79 centes mérséklődés után pedig 51,19 dolláron zárta a kereskedést. A piac a Nemzetközi Energia Ügynökség keddi jelentésében szereplő hírekre reagált kedvezően: az ügynökség ugyanis lefelé módosította a 2005-re becsült felhasználásbővülési adatot, vagyis két éve most először látszik lassulni a fekete arany fogyasztásának bővülése.

Tovább nő a felhasználás

A jelentés szerint az idén 2,1 százalékkal, napi 84,27 millió hordóra bővülhet a globális felhasználás, ami 50 ezer hordóval jelent naponta kevesebbet, mint azt az ügynökség előzőleg prognosztizálta. A szakértők szerint mindez elsősorban a kínai igény lassuló növekedésének tudható be. A csökkenő ártrendhez hozzájárulnak a kedvező készletszintadatok is.

Ezek folyamatos emelkedése jelentősen mérsékli a veszélyérzetet az egyébként is érzékeny piacon - mondja Pletser Tamás, az Erste Bank Rt. piaci elemzője. A készletszintek egyébként is kiemelt figyelmet kapnak, mivel a második negyedév hagyományosan a készletek feltöltésének időszaka a nyári autózási szezon előtt - emlékeztet a szakértő. Az árcsökkenésben emellett szerepet játszik az OPEC ígérete a kitermelési kvóta további emelésére. Márciusban napi 500 ezer hordóval bővült a kitermelés, így most napi 27,5 millió hordón áll.

A magas olajárak hatására Szaúd-Arábia helyezett kilátásba további - a saját kitermelésére vonatkozó - 10 százalékos bővítést a Reuters szerint. A lépés már csak azért is figyelemre méltó, mivel a világ olajkapacitásának 40 százaléka felett rendelkező OPEC rendszerint szűkíti a kivitelt a fogyasztási szezonok közti tavaszi hónapokban. Pletser azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a helyzet korántsem olyan kedvező, mint ahogyan az a megindult árcsökkenés alapján tűnik.

Maradnak a feszültségek

A strukturális feszültségek ugyanis továbbra is fennállnak a piacon, és még ha a nyersolaj esetében tartós mérséklődés áll is be, a feldolgozott termékek piacán erre nemigen lehet számítani. Az elemző úgy véli, hogy az év további részében nem az eddig megszokott módon fogják követni az üzemanyagjegyzések a nyersolajárak alakulását, mivel az előbbiek piacát jóval inkább meghatározza majd az élénk kereslet által gerjesztett feszültség.

Erre enged következtetni a finomítói fedezet (a nyersolaj ára és az abból előállított finomított termékek súlyozott ára közti különbség) igen magas szintje is, ami a Magyarország számára releváns uráli típusú nyersolaj esetében hordónként 8 dollár jelenleg. Mindevvel együtt a nyersolaj árával párhuzamosan a benzin- és a gázolajjegyzések is mérséklődtek az utóbbi időszakban: a prémium benzin 480-490 dollár között alakul tonnánként, a gázolaj tonnája pedig 520 dollárba kerül. Az előbbi üzemanyagfajta jegyzése 530, míg az utóbbié 580 dollár fölött volt a hónap elején.

A magyarországi üzemanyagárak vonatkozásában mindez azt jelenti, hogy jelentős mértékű csökkenésre nem lehet számítani az idén. Figyelembe véve ugyanis a Mol Rt.-nek a legutóbbi üzemanyagár-emeléskor nyilvánosságra hozott közleményét, amely szerint valójában 20 forintos benzináremelést indokolnának a tőzsdei árak, Pletser szerint vélhetőleg a jelenlegi nemzetközi árszint mellett számít reálisnak a mostani hazai üzemanyagárszint.