Hedvig
9 °C
24 °C

Zuhan a casco ára

2008.05.29. 10:29
Ma átlagosan több mint harmadával kerül kevesebbe a casco, mint három évvel ezelõtt. A CLB Független Biztosítási Alkusz által mûködtetett Biztositastipp adatbázisából az is kiderül, hogy immár átlagosan is több mint tíz százalékkal kedvezõbb díjat érnek el azok, akik interneten keresztül kötik meg ezt a biztosítást.

A casco-piacon tapasztalható nagymértékû árcsökkenés alapvetõen két okra vezethetõ vissza. Egyrészt a casco díjainak összehasonlítását ugyanúgy megkönnyítették az interneten megtalálható díjkalkulátorok, mint a kötelezõ biztosításokét, ami elkerülhetetlenül árversenyt gerjesztett. Másrészt tavaly a személygépkocsi-piac hat százalékkal csökkent, a szûkülõ piac pedig a biztosítókat szintén árcsökkentésre, különféle kedvezményekre ösztönözte – elemzi a fenti jelenséget Bravik Attila, a CLB ügyviteli igazgatója.

A CLB 2007-ben közvetített casco szerzõdéseinek átlagdíja tíz százalékkal csökkent 2006-hoz képest, és ez a tendencia az idei évben a jelek szerint tovább erõsödik. Mindez azt jelenti, hogy folytatódik a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítás és a casco díjszínvonalának kiegyenlítõdése. Tavaly a legnagyobb mértékben – több mint harmadával – az Uniqua Biztosító csökkentette díjait. A legnagyobb piaci szereplõk közül a Generali díjai is hat százalékkal lettek alacsonyabbak, miközben – az infláció ismételt felpörgése ellenére – nem emelt díjain sem az Allianz, sem pedig az Aegon. Az idén várhatóan további átlagdíj-csökkentés lesz, az egyes biztosítók a számukra legkedvezõbb szegmensekben akár nagyobb mértékû árcsökkentsére is rászánhatják magukat. Az általános díjcsökkenés persze nem csupán a biztosítók, hanem az alkuszok közötti versenyt is erõsíti. A CLB esetében a kiesõ jutalékbevételt az ezt meghaladó mértékû szerzõdésszám-emelkedés kompenzálta.

Kedvezmények, akciók, együttmûködések

A biztosítók az árcsökkenés mellett különféle részszolgáltatásokkal és kedvezményekkel operálnak. A rész-casco biztosítások már korábban is divatosak voltak: a lopás- illetve törésbiztosításnak nevezett konstrukciók fõként 40-60 százalékkal kedvezõbb díjaiknak köszönhetik népszerûségüket.

Emellett soha nem látott mértékben megszaporodtak a különféle kedvezmények is: mára már elmondhatjuk, hogy a piacon gyakorlatilag eltûntek az alapdíjas casco biztosítások. A kedvezmények a díjakon kívül speciális szolgáltatásokra is vonatkoznak: ilyenek például az önrészfelezõs, vagy a javíthatósági határértéket módosító konstrukciók.

Az akciókat a biztosítók gyakran a kereskedések által rendezett nyílt hétvégére, a kereskedésekkel együtt hirdetik meg. Ilyenkor a díjat a megállapodás szerinti idõtartamra maga a kereskedõ fizeti meg. Szintén a kereskedõkkel való együttmûködés jele az egy-egy márkára kidolgozott speciális konstrukciók megjelenése is.

A kereskedõkön kívül egyre szélesebb körû a finanszírozókkal való együttmûködés is: az úgynevezett integrált casco esetében az ügyfél a gépjármûhitel- vagy lízing törlesztõrészletébe építve fizeti a biztosítást. Ez a részt vevõk jelentõs részének biztosít kedvezõ megoldást: az ügyfelek nagy része a piacinál kedvezõbb feltételekkel jut cascóhoz, a biztosító ily módon is bõvítheti ügyfélkörét, a finanszírozó pedig jelentõsen csökkentheti a törlesztés káreseményt követõ elmaradásának kockázatát (a finanszírozók portfoliójának már 15-20 százalékos az integrált cascók aránya). Hátránya ugyanakkor, hogy mellõzi a részletes adatokat (ügyfél életkora, gépjármû típusa, stb.), így vannak olyan ügyfelek is, akik jobban járnának az egyedileg megkötött cascoval.

Kötelezõ és casco: egyre több az átfedés

Amellett, hogy egyre több biztosító ad ügyfeleinek együttkötési kedvezményt, a valamikor élesen elkülönülõ szolgáltatásokkal rendelkezõ különbözõ gépjármû-biztosítások között is kezdenek elmosódni a határok. Ennek elsõdlegesen az az oka, hogy megjelentek a piacon olyan kötelezõ biztosítási konstrukciók, amelyek mellé a biztosítók kiegészítõ szolgáltatásokat, extra fedezeteket is nyújtanak. Ezen kívül korábban csak casco mellé köthetõ kiegészítõ biztosításokat immár kgfb mellé is kínálnak. Erre jó példa a lopás- vagy töréskár esetén a gépkocsi beszerzési árát is megtérítõ vételár-biztosítás, amelyet Magyarországon – éppen a CLB-nek köszönhetõen – immár a kötelezõ biztosítás mellé is köthetõ. Ez a konstrukció a más hibájából bekövetkezett totálkár esetén már havi ezer forintos díjért lehetõvé teszi, hogy a tulajdonos az így kiegészített kártérítés összegébõl ismét új autót vásárolhasson.