Kóka nem tudja, mikortól lesz eurónk

2006.07.28. 15:20
Az euróövezethez csatlakozás céldátumának pontos meghatározására ma nincs lehetőség - mondta a gazdasági miniszter a Liberális Gazdasági Tanács pénteki ülését követően. Kóka János szerint a rossz céldátum megjelölésével a kormány "eljátszhatja maradék hitelességét". A kiigazításokhoz viszont ragaszkodnak a liberálisok.

Az euróövezethez csatlakozás céldátumának pontos meghatározására ma nincs lehetőség - mondta a gazdasági miniszter a Liberális Gazdasági Tanács pénteki ülését követően. Kóka János úgy fogalmazott: "Ha elkövetjük azt a hibát, hogy politikai vagy egyéb okokból rossz céldátumot jelölünk meg, akkor a kormány eljátszhatja maradék hitelességét is."

A miniszter szerint most úgy tudnak hitelesek lenni, ha "ambiciózusak vagyunk a kiigazításokban és a strukturális reformokban". Emellett fontosnak nevezte, hogy elkészüljön a konvergenciaprogram, amelyet szeptemberben be kell nyújtani az Európai Uniónak. Ha azt Brüsszelben elfogadták, ki lehet jelölni a céldátumot Kóka szerint.

Veres sem tudja
A gazdasági miniszterével megegyező nyilatkozatot tett egy vidéki rendezvényen a pénzügyminiszter is. Veres János azt mondta: a szeptember 1-jére elkészülő konvergenciaprogramban nem az euróbevezetés céldátumát kell rögzíteni, hanem azt, hogy mikorra tudja az ország teljesíteni az euróbevezetés feltételeit. Az ennek időpontját firtató kérdésünkre Veres azt mondta: az szeptember 1-jén nyilvános lesz, de abból nem fakad az euróbevezetés dátuma.

Az SZDSZ ragaszkodik a kiigazító csomag elemeinek a megadott határidőn belüli teljesítéséhez, mert az eltérésnek a pénz- és tőkepiacokon a magyar államháztartás számára vállalhatatlan következményei lennének - szögezte le Kóka. A miniszter szerint lehetőség és egyben kényszer, hogy a magyar kormány és a Magyar Nemzeti Bank közösen, együttműködve tegyen meg mindent annak érdekében, hogy Magyarország a pénzügyi stabilitás pályájára visszaállhasson.

Kóka János beszélt a közlekedés reformja melletti elkötelezettség fontosságáról, amelynek célja, hogy a MÁV évi mintegy 160 milliárd forintos költségvetését 120 milliárd forintra csökkentsék. Közölte azt is: az autópálya-finanszírozást a kormány a jövőben a költségvetésben szerepelteti. A gazdasági miniszter felelőssége abban áll, hogy az autópályák megépüljenek, és lehetőleg minél olcsóbban - mondta, hozzátéve, hogy 20-30 százalékos költségcsökkentést tud garantálni az újonnan épülő sztrádáknál.