Még 2010-ben sem lesz e-útdíjfizetés

2008.06.20. 07:36
Várhatóan 2010-ig nem vezetik be a már többször is megtorpedózott, úthasználattal arányos elektronikus díjfizetési rendszert (ED) - értesült a Világgazdaság kormányzati forrásból. Erre szakmai körökben is egyre kisebb esélyt látnak a pályáztatás és a kiépítés időigénye miatt.

Az ED bevezetését legutóbb tavaly decemberben fúrták meg, amikor a startjához áldást adó, hosszas koalíciós vita után fél évvel korábban született országgyűlési határozat - a közlekedési tárgyú törvények módosításával - hatályát vesztette. Emiatt a rendszer megvalósítására indított, már második fordulóban lévő tendert (amelyben az indulás startját 2009. január 1-jében szabták meg) leállították. Újat pedig azóta sem írtak ki.

A múlt év végén a szaktárca akkori minisztere döntött arról, hogy némi kitérő után ismét az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. legyen a kiíró. Megvalósítására a társaságnál ez év tavaszán - az M5-ös autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt.-ben lévő részesedésük eladásával - megteremtődött a forrás is. A tavalyi pályázat szerint a rendszer megvalósításának és öt évig való üzemeltetésének becsült értéke mintegy 70 milliárd forint.

Az ED bevezetésének halogatása szakértői számítások szerint évi 30 milliárd forint - a matricadíjakból befolyó díjak feletti - bevételkiesést okoz, így ennyivel kevesebb jut a közúthálózat fenntartására és üzemeltetésére. A korábbi elképzelések szerint például a 12 tonna feletti járművek után kilométerenként 44 forintot kellene fizetni (bár azóta már 52-ről is lehetett hallani), ez a jelenlegi díjhoz képest jelentős növekedés lenne. Most ugyanis 2760 forintért kilométerlimit nélküli napi jogosultságot vásárolhatnak a kamionosok, az új rendszer szerint ezért a díjért alig több mint hatvan kilométert utazhatnának. Mivel a környező országokban a gazdasági kényszer miatt egymás után vezetik be az elektronikus útdíjat, a nálunk kapható egynapos matricával még kerülő árán is megéri a teherautóknak, hogy Magyarországon menjenek keresztül, és tovább rongálják tranzitútjainkat.

A teljesítményarányos útdíj bevezetése a kormány és a fuvarozók érdekképviseleti szervezetei közötti, a szakma versenyképességének a javítását célzó, közelmúltban kezdődött tárgyalások témái közt is szerepel. A fuvarozók olyan költségelemzés elkészítését szorgalmazzák, mely a díjak bevezetésének a gazdaságra és a társadalomra gyakorolt hatásait elemzi. Javasolják, hogy a kormány vállaljon garanciát arra, hogy nem fogad el, nem támogat és nem terjeszt elő olyan jogszabályt vagy módosítást, amely lehetővé teszi az önkormányzatok részére a kezelésükben álló közutak használatáért bárminemű díj bevezetését.

Szorgalmazzák: jogszabályban határozzák meg, hogy a bevételeket célzottan az utak minőségének a javítására és a pihenőhelyek, kiszolgálólétesítmények kiépítésére fordítsák, illetve bizonyos hányadát a fuvarozóknak juttassák vissza eszköz-korszerűsítésre, oktatásra, infrastruktúra-fejlesztésre és egyéb célra. A díjpolitika kialakításakor pedig érvényesüljenek a korábban megfogalmazott elvek, például csak a "többletszolgáltatást" nyújtó utakra alkalmazzák; a gyakori felhasználói kedvezmény, valamint a díjak környezetvédelmi szempontok szerinti differenciálása a rendszer beindulásától várható.