A Fabia átrendezte a rangsort

2003.04.14. 09:40
A Skoda cég Fabia családja teljesen átrendezte a hazai autó-eladási toplista elejét az első negyedévben. Az importőr egyesület várakozását meghaladta, a GKI Rt. előrejelzését alulmúlta a piac 10 ezres bővülése. Egyes értékesítők szerint a keresletet nem élénkíti, hogy egyre több márka hosszabbítja meg a garanciaidőt.
Továbbra is igen hektikus a hazai személyautó-piac. Az első negyedév legfrissebb adatai szerint a FIAT az eladási toplistán első alkalommal szorult a 11. helyre, annak ellenére, hogy több autót adott el, mint az elmúlt év azonos időszakában.

A Skoda ugyanakkor olyan nagy mértékben, több mint 1400-zal növelte értékesítését, hogy teljesen átrendezte az élbolyt. Az előrelépés a Fabia családnak köszönhető, amely a 2840-es darabszámmal az úgynevezett B2 méretszegmensben a Suzuki Wagon R+ (3062) után a második helyen áll, megelőzve az Opel Corsát (1791), a Peugeot 206-ost (1410) és a Daewoo Kalost (1238).

Homályos statisztikai adatok

Az előzetes összesítés szerint az év első három hónapjában 10 ezerrel több, mintegy 47 ezer személygépkocsi talált gazdára Magyarországon, mint az elmúlt év azonos időszakában. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke a várakozásokat meghaladó, mintegy 25 százalékos forgalombővüléssel kapcsolatban elmondta, hogy az egyesület legfeljebb 15 százalékos keresletélénkülésre számított. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a többi tagvállalattal ellentétben a Magyar Suzuki nem a kiskereskedelmi értékesítési adatokat adja meg, hanem azt a számot, hogy hány kocsit szállított ki kereskedőinek.

Ennek alapján a valós kiskereskedelmi forgalom nyilván alatta marad a fenti 25 százaléknak, s mindez azért különösen érdekes, mert a GKI Gazdaságkutató Rt. március 6-án közzétett prognózisában azt jelezte: "2003 első negyedévében várhatóan 52 ezer új személygépkocsi talál gazdára, vagyis a piac 2002 azonos idő- szakához képest közel 40 százalékkal bővül."

A Suzukira visszatérve, a Világgazdaság értesülései szerint a gyár által közzétett 13 254-es gépkocsi-eladási szám mögött az a stratégiai fogás húzódik meg, hogy a Swift gyártásának márciusi leállítása után Esztergomból az összes Swiftet kiszállították a kereskedőknek, hogy azok gazdára találjanak addig, amíg május elején megkezdődik az új modell, az Ignis értékesítése. A közelmúltban egyre több márkaimportőr terjeszti ki az általános garancia időtartamát két évre, miután az Európai Unióban ez az általános.

A kérdésre, hogy a Skoda eladásnövekedésében ez is közrejátszhatott-e, Méhn Imre, a Porsche Hungária márkaigazgatója azt mondta, hogy az ügyfelek döntését szinte kizárólag az ár/érték arány befolyásolja. A közép- és hosszú távú előnyök másodlagos szerepet játszanak, így például a fenntartási költség és a garancia nem befolyásolja a keresletet. A társaságok marketingmunkájában természetesen eltérő hangsúllyal szerepelnek a garanciára vonatkozó elemek, ezért a fogyasztónak nem árt alaposan tanulmányozni az ajánlatokat.