Menyhért, Mirjam
10 °C
25 °C

Itt a fapados-invázió

2004.04.28. 11:10
Óriási fapados-invázióval számolhatunk májustól, sok diszkont légitársaság az európai uniós csatlakozásra, illetve a nyári turistaszezon elejére időzítette megjelenését a magyar piacon. A már meglévők is bővítik kínálataikat, és májustól a legnagyobb, az easyJet is kínál utakat Londonba.
Az európai unós csatlakozásra időzítette indulását az első magyar fapados légitársaság a Wizz Air. A kezdetben hét európai célállomásra utat kínáló cég ezer forintos jegyekkel szeretné meghódítani az utazni vágyókat. A légitársaság hetente 29 járatot indít Londonba, Barcelonába, Athénba, Rómába, Párizsba, Prágába és Katowicébe. Az első járat Budapestről június 24-én száll fel.

Európa legnagyobb légitársasága, a brit easyJet május elsejétől Londonba indít járatokat a magyar fővárosból, a gépek a London melletti Gatwick repülőtérről szállnak fel. A brit cég a németországi piacot is megcélozta, Budapestről június második felétől utazhatunk Berlinbe. A cég honlapján már foglalhatók jegyek a londoni járatokra.

A Norwegian Air Shuttle Oslóba kínál olcsó jegyeket, a norvég diszkonttársaság jegyeire már március elejétől lehetett foglalni. A cég 11500 forintért viszi utasait az északi városba.

Vidéken is

Hamarosan nem csak a fővárosiak örülhetnek a diszkont légitársaságoknak, hiszen több vidéki nagyváros is fejleszti repülőtereit. Még az idén elindulhat a légiközlekedés a Pécs melletti pogányi repülőtérről. A repülőteret működtető Air-Horizont Kht. tárgyalásokat kezdett több céggel arról, hogy még az idén elindítják a menetrendszerű közlekedést. Osztrák és német társaságokkal az Amszterdam-München-Pécs, valamint a Split-Pécs járat beindításáról tárgyalnak. A baranyai megyeszékhelyen gyártóbázist működtető finn Elcoteq már korábban jelezte, hogy ha lenne, bizonyosan igénybe venné egy közeli repülőtér szolgáltatásait.

A gazdasági miniszter pedig a napokban jelentette be, hogy a légi közlekedésben kiemelt feladat a fapados járatok fogadási feltételeinek megteremtése. Ezért szükség van egy az e járatokat fogadni tudó, a fővároshoz közel elhelyezkedő repülőtér kijelölésére és fejlesztésére. Erre a célra Tököl, esetleg Börgönd jöhet szóba.

A régiek

Az első két fapados légitársaság tavaly tavasszal indította járatait Budapestről. A Snowflake 2003. április 12-től indított gépeket Stockholmba. A Germanwings gépeivel tavaly májustól lehet eljutni Kölnbe. A vállalat szeptemberben bővített, a hónap közepétől már Stuttgartba is lehet olcsón repülni.

Már tavaly ősz óta négy nagyvárosba (Londonba, Párizsba, Zürichbe és Milánóba) repül a SkyEurope. A fapados társaság március 28-tól hat új járatot indított Olaszország, Hollandia, Horvátország és Lengyelország felé. A SkyEurope forgalma erőteljesen növekedett indulása óta, 2003-ban összesen 16 ezer utast szállított Budapestről, 75 százalékos kihasználtság mellett.

Hozza a pénzt

Gazdasági szakemberek szerint az alacsony költségekkel dolgozó légitársaságok tömeges megjelenése hozzájárul Magyarország GDP-jének növekedéséhez, mivel az új piaci szegmens megnyitása extrakeresletet jelent a turisztikai iparnak. Ebben az évben előreláthatóan ötszázezerrel nő az országban eltöltött vendégéjszakák száma, ami ötszázmillió euró többletbevételt jelent a szektornak.

Felmerül azonban a kérdés, hogy a repülőtér fejlesztésének elhúzódása nem okoz-e veszteséget az államnak, illetve maguknak a légitársaságoknak. Az egyes terminál nem elégíti ki a növekvő igényeket, a Budapest Airport éppen ezért a kettes terminálon fogadja a diszkont társaságok gépeit. Ez azonban többletköltséget - vagyis bevételkiesést - is jelent a cégeknek, hiszen plusz szolgáltatásokat is kifizettetnek a cégekkel.

Telítettség

Brit szakértők arra is figyelmeztetnek, hogy a piac lendületes növekedése ellenére már az idén számítani lehet az első csődökre. Egyes számítások szerint Európa mindössze öt diszkonttársaságnak biztosít elegendő nagyságú játékteret.